Er man ikke inde i kernen af emballageindustrien, kan det for nogen være en prøvelse af hitte ud af, om man vil blive ramt af det kommende produktansvar for emballage. Nogen brancher vil blive ramt, andre vil i mere begrænset omfang.
Hos Grakom, der er organisation for kommunikationsindustrien, er vurderingen efter man har dukket ned lovteksten, at det kun rammer en mindre del af branchens medlemmer, der alle køber og sælger emballage. Men det er vigtigt at holde øje med undtagelserne.
Grakoms rådgivningschef Per Kaare Hansen har dykket ned i Bekendtgørelsen, og kommer her med en opsummering indenfor de forskellige områder
Emballagekategorier
Bekendtgørelsen om registrering- og indberetning af emballage anvender begrebet ’Emballage’ om alle de typer af emballage der falder ind under kategorierne ’Transportemballage’ ,’Salgsemballage’ og ’Serviceemballage’. Derudover skelnes der mellem om disse første gang bringes på markedet i en generisk form, eller om emballagen bærer et varemærke (brand/privat label).
Transportemballage
For generiske transportemballager, der købes i Danmark, som f.eks. papkasser, paller, strapbånd og folier gælder, at det som udgangspunkt er den virksomhed/leverandør, der fremstiller eller første gang sælger på det danske marked, der er registrerings- og indberetningspligtig. En virksomhed der køber generisk transportemballage i Danmark, er dermed ikke registrerings- og indberetningspligtig.
Undtagelsen er, hvis transportemballagen købes med et påtrykt varemærke, hvor det er den virksomhed, der ejer varemærket, som er registrerings- og indberetningspligtig.
Det betyder, at hvis en dansk virksomhed pakker sine produkter i en transportpapkasse med f.eks. eget virksomhedslogo på, så er virksomheden selv registrerings- og indberetningspligtig. Det samme gør sig gældende, hvis virksomheden selv importerer generisk transportemballage.
Salgsemballage
For salgsemballage er det som udgangspunkt den virksomhed, der påfylder eller beder andre om at påfylde emballagen, som er registrerings- og indberetningspligtig. Det gælder uanset om emballagen kan anses for at være generisk eller er produceret med et varemærke. Det betyder, at en dansk emballagevirksomhed, der fremstiller eller sælger salgsemballage på det danske marked som udgangspunkt ikke er direkte registrerings- og indberetningspligtig.
Undtagelsen er, hvis kunden er en mikrovirksomhed, for der vil registrerings- og indberetningspligten påhvile den danske emballagevirksomhed. Definitionen af mikrovirksomhed fremgår af Miljøstyrelsens hjemmeside under punkt 3.
Serviceemballage
Serviceemballage defineres som emballage, der er udformet og beregnet til at blive påfyldt på stedet for salget til slutbrugeren f.eks. hos en bager, tankstation, fastfood-restaurant. Serviceemballage er også engangsplastprodukter, som sælges tomme, og som ikke er udformet og beregnet til at blive påfyldt på salgsstedet.
For generisk serviceemballage er det altid den virksomhed, der gør serviceemballagen tilgængelig første gang, der er registrerings- og indberetningspligtig. En dansk emballagevirksomhed, der fremstiller generisk serviceemballage, er dermed registrerings- og indberetningspligtig.
For serviceemballage, der leveres med varemærke, er det som udgangspunkt virksomheden, der er salgsstedet for det produkt, som påfyldes, der er registrerings- og indberetningspligtig.
Undtagelsen er, hvis kunden på salgsstedet for serviceemballagen er en mikrovirksomhed, for der vil registrerings- og indberetningspligten påhvile den danske emballagevirksomhed.
Import af emballage
Ved import af emballage eller produkter, der er emballeret fra udenlandske leverandører, kan ansvaret for registreringen påhvile enten den udenlandske leverandør, importøren eller kunden alt afhængig af, hvad der importeres, og om der er tale om emballage med eller uden varemærke. Miljøstyrelsen har på deres hjemmeside angivet en række eksempler på, hvilke virksomheder, der har registreringsansvaret ved de forskellige former for import.
Særligt om selvklæbende etiketter
Selvklæbende etiketter er ikke beskrevet i Miljøstyrelsens illustrationer, men er beskrevet i emballagebekendtgørelsen. Selvklæbende etiketter er ikke i sige selv emballage men betragtes som en del af anden emballage.
Udgangspunktet er her, at selvklæbende etiketter købes uafhængigt af den emballage, som denne påsættes, hvorved den kommer til at udgøre en samlet del af emballagen. Derfor vil det være den virksomhed, som påsætter den selvklæbende etiket på emballagen, som har registrerings- og indberetningspligten, hvilket typisk vil være emballage-påfylderen. Det gælder både generiske selvklæbende etiketter og dem med varemærke.
EmballageRetur har oplyst til Grakom, at dette også gælder brug af selvklæbende etiketter til transportemballage. Her er det også den virksomhed, som påsætter den selvklæbende etiket på transportemballagen, som har registrerings- og indberetningspligten.
Parat til data
Selv om en leverandørvirksomhed af emballage måske ikke selv er direkte registrerings- og indberetningspligtig, så kan virksomhederne imødese at blive indirekte påvirket af krav fra deres kunder. Kunderne forventes nemlig at efterspørge oplysninger fra leverandørvirksomheden af emballager til brug ved deres registrering og løbende mængde registreringer af de substrattyper m.m., der indgår i emballagerne.
Grakom anbefaler derfor, at virksomheder, der har kunder, der køber emballager, allerede nu forbereder sig på at kunne yde denne service. Det samme gør sig gældende, hvis virksomheden har kunder, der køber emballage, og som kan betegnes som en mikrovirksomhed.
Hvis virksomheden er omfattet af registrerings- og indberetningspligten, anbefaler Grakom at man melder sig ind i kollektivordningen Emballageretur, som sørger for at registrere virksomheden hos Dansk Producentansvar.
Virksomheden vil så også skulle angive et forventet budget over, hvilke mængder og materialekategorier af emballage, som virksomheden bringer på markedet i 2024.
Tidsfristen for registrering hos Dansk Producentansvar er den 31. august 2024, men det vil være fornuftigt at komme i gang i god tid for deadline.
Kilde: Grakom