I dag snakkes der stort set kun om ellastbiler, når talen falder på lastbiler med nulemission. Men andre teknikker kan også komme på tale. fx brint-lastbilen.
Den har ldt et tilbageslag al den stund, at der ikke findes den nødvendige infrastruktur til at tanke brint, men med de 75 mio. kr., som Folketinger har afsat fra Grøn Fond til at anskaffe grønne lastbiler og tilhørende infrastruktur, vejrer Brintbranchen morgenluft.
– Det er godt, at Danmark nu rykker på at få gjort den tunge transport grøn, og at et bredt flertal i Folketinget støtter udrulningen af bl.a. brinttankstationer og brintlastbiler med 75 mio. kr. fra Grøn Fond, siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen.
Men der er et stykke vej igen, fr brintlastbilerne bliver synlig på det danske vejnet, også selv om vognmændene allerede fra august i år kan søge om midlerne.
For det er ingen infrastruktur på nuværende tidspunkt, og der er en reel risiko for, at landet sakker agterud på den front, mener branchen.
– Vi kan se, hvordan brintlastbiler fra de største lastbilproducenter allerede er ankommet eller på vej til vores nabolande. Senest kunne nordmændene annoncere, at der vil køre 100 brintlastbiler på de norske veje fra 2025. Det er vigtigt, at Danmark holder trit med denne udvikling og bliver del af en brintbaseret, grøn europæisk transportkorridor. Derfor er det rigtig godt, at brintmobilitet sammen med andre grønne løsninger nu kan se frem til støtte, for det er på høje tid, at Danmark tager disse grønne skridt, siger Tejs Laustsen Jensen.
Kilde: Brintbranchen