Den bliver lanceret i den brasilianske by São Paulo og kun i en begrænset oplag, men det bliver næppe sidste gang, at vi ser lysende etiketter.
Det er Coca-Cola, som har skabt en etiket med Marvel-helten Thor, hvor man ved at trykke på etiketten, kan få Thors hammer til at lyse. Eller rettere så har Coca-Cola arbejdet sammen med Inuru, som står bag selve det lysende indslag med deres ELF Technology.
ELF Technology er papirtynde papirtynde OLED’er indlejret i etiketten. Her sidder også al elektronikken gemt, der giver etiketterne de lysende mulighed.
I tilfældet med Coca-Cola er det anvendt til marketingsformål, men teknikken kunne også anvendes til andre formål – fx indenfor medicinal industrien. Her kan komme lysende advarsler om, man at man huske at ryste medicinen, den skal stille koldt eller at brugsdatoen er overskredet.
Alt sammen fortalt med lysende bogstaver
Inuru er en tysk virksomhed, og deres Dragon Factory er blandt de første i verden, der kan producere OLED-paneler til en lav pris gennem printteknikker.
Tilbage til Thor og hans hammer. Den specielle Coca-Cola-udgave er i første omgang som sagt begrænset til São Paulo og kun i en begrænset mængde. Ydermere anvender Coca-Cola tjenesten Rappi Turbo til levering.
Rappi er en app, der blev lanceret i 2015 ved at levere snacks til kontormedarbejdere i et hipt kvarter i Bogotá i Colombia. App´en fik ekstra fart under coronaen.
Derefter har den spredt sig til millioner af brugere i Brasilien, Mexico, Costa Rica, Peru, Ecuador, Chile, Argentina og Uruguay.
Navnet er en forkortelse for last-mile-levering, men er måske efterhånden en anelse misvisende, for Rappi rummer i dag et sammensurium af tjenester – fx kan man bestille en rejse til udlandet sammen med et hotelværelse, få en bilforsikring eller anmode om et kreditkort.
Kilde: Packaging World/Inuru