Søvn, mobiltelefoner og dårlig planlægning af arbejdstiden er blandt de store syndere, når chauffører ender i trafikuheld.
Det slår Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (NFA) fast i en omfattende rapport, der bygger på 67 internationale forskningsundersøgelser.
De tre oplistede ting er langt fra de eneste, der udgør en risiko, når en chauffør er på arbejde. NFA har udpeget i alt 27 markante risikofaktorer, der kan forbindes til trafikulykker blandt bl.a. lastbiler
Det er vigtig viden, fordi det giver både chaufførerne og deres arbejdsgivere mulighed for at iværksætte indsatser, der kan nedbringe antallet af ulykker, siger Markus Due Jakobsen, seniorforsker på NFA og projektleder på undersøgelsen.
Undersøgelsen ser også nærmere på mulighederne for at forebygge ulykker på vejene. Her viser forskning bl.a., at chaufførernes arbejdsplads kan gøre en forskel i forhold til at mindske antallet af ulykker.
Især peger undersøgelsen på fordelene ved at lægge vagtplaner med flere indlagte pauser under lange og sene kørsler. En god planlægning af ruten kan også sætte en dæmper for brugen af telefon og GPS’er. Endelig viser undersøgelsen, at risikoen for ulykker muligvis kan nedbringes bl.a. gennem overordnet opbakning til medarbejderne fra ledelsen, jobsikkerhed, ordentlige lønforhold og mulighed for fortroligt at kunne melde helbredsproblemer til arbejdspladsen.
Også chaufførerne selv kan mindske træthed under kørsel ved fx at prioritere tilstrækkelig søvn om natten, tage pauser, drikke kaffeog spise sundt i løbet af arbejdsdagen.
Også alder spiller en rolle. Her er det særligt de helt unge og de ældre chauffører, der er i særlig risiko for at blive involveret i trafikuheld.
Samtidig er nyere studier også begyndt at pege på chaufførens helbred og distraktioner fra fx mobiltelefoner og GPS’er som relevante risici.
Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø