![](https://www.emballagefokus.dk/wp-content/uploads/sites/8/2024/03/igus-1.jpg)
3D-printede polymerkomponenter vil i fremtiden kunne modstå meget højere temperaturer – f.eks. i motorrummet på en bil. Mens kommercielt tilgængelige SLS-printmaterialer truer med at deformere ved over 80 °C, kan det nye pulverformede materiale iglidur i230 fra igus modstå en langvarig anvendelsestemperatur på 110 °C. Desuden er det fri for PTFE og omkring 80 % mere slidstærkt end det klassiske PA12.
Flere og flere udviklere bruger 3D-printere til at producere komponenter hurtigt og økonomisk, især til små serier og prototyper. Selektiv lasersintring (SLS) er særlig populær. I denne additive proces smelter en printer plastpulver lag for lag for at danne komponenter som f.eks. et glideleje.
Problemet er, at komponenter fremstillet af standard SLS-printmaterialer som PA12 generelt kun bruges i applikationer med temperaturer på 80 °C eller derunder. Over denne grænse bliver materialet blødt og mister sin formstabilitet. Et no-go til mange anvendelsesområder, f.eks. til lejer i bilens motorrum, industrianlæg eller forskellige aircondition- og kølesystemer.
Test i certificerede eksterne laboratorier i overensstemmelse med DIN EN ISO 75 HDT-A og HDT-B har bevist varmebestandigheden. Derfor er det pulverformede trykmateriale egnet til langvarige anvendelsestemperaturer på op til 110 °C.
Det kan endda modstå ekstreme temperaturer på op til 170 °C i korte perioder uden at blive deformeret.
Materialet er også elektrostatisk afledende og beskytter dermed maskiner og systemer mod elektrostatiske udladninger, som i værste fald kan forårsage brande og eksplosioner. iglidur i230 er, som mange andre igus-materialer, også fri for PTFE.
Materialet tåler også bevægelse. Test i igus’ eget laboratorium har vist, at printmaterialet er omkring 80 % mere slidstærkt end PA12.
Samtidig har materialet omkring 50 % højere mekanisk styrke end PA12 ved stuetemperatur. Desuden kunne materialet modstå et tryk på 94 MPa i bøjningstest. Sidst, men ikke mindst, kan brugere af de 3D-printede glidelejer af iglidur i230 slippe for tidskrævende eftersmøringsarbejde. Faste smøremidler er integreret i SLS-printmaterialet for at sikre tør drift med lav friktion.
Kilde: igus