
Veje til at løse eller afdæmpe klimakrisen kaster ofte nye produkter eller produkttyper af sig. Og ønsker man patenterede opfindelser, der under ét hat kaldes for CCMT (climate change mitigation technologies).
Nu viser tal fra Erhvervsministeriet, at netop denne type af patentansøgninger er noget af en dansk paradedisciplin
CCMT-patentanøgningerne repræsenterer hele 19 procent af danske virksomheders patentansøgninger, og dermed er vi et godt stykke foran langt større lande som Tyskland, Frankrig, Østrig og Spanien.
Her udgør CCMT-patenterne kun cirka det halve, nemlig 10 procent.
Opfindelserne, der ligger bag de grønne patenter, skulle gerne have klimamæssige gevinster, men de er heller ikke en dårlig forretning. De virksomheder, som formår at hente enten CCMT-patenter eller grønne varemærker, har en bedre konkurrenceevne, ligesom der ofte er bedre afkast af de investeringer, der er foretaget.
De virksomheder som søger og får de grønne patenter står således for en betydelig del af Danmarks værdiskabelse, eksport, vækst og arbejdspladser.
Kilde: Erhvervsministeriet