
Til sommer skal forbrugerne lære et nyt mærke at kende – ”skildpadde-mærke.”
Fra da af bliver det nemlig et krav, at drikkebægre og emballager rundt om cigaretter, vådservietter, tamponer og hygiejneprodukter i alle EU-lande skal mærkes med et nyt mærke, der viser, at produktet indeholder plastik.
Mærket skal gøre det klart for forbrugeren, at det er skadeligt for naturen, hvis produkterne ikke smides i skraldespanden efter brug, som de skal. Eksempelvis skal cigaretpakker påføres mærket, der oplyser forbrugeren om, at cigaretfilteret indeholder plastik, og at det er skadeligt for naturen at smide det på gaden.
Mærket vil gælde i hele EU og er ét af initiativerne i EU’s engangsplastikdirektiv, som på forskellig vis skal komme engangsplast i naturen til livs. Skildpadden er blevet en del af mærket, fordi det anses som et stærkt symbol for et sårbart havmiljø, som i høj grad påvirkes af henkastede produkter af engangsplastik.
Bekendtgørelsen med de nye regler er netop sendt i ekstern høring. Mærkningskrav og forbud vil gælde fra d. 3. juli 2021 i hele EU.
Kilde: Miljøministeriet