
Teknikken er 800 år gammel og oprindeligt bestod vævningen af en blanding af silke, bomuld og uld. I dag er det fx recycled polyester og bomuld, der tilsammen danner et stof, som de fleste nok havde glemt. Fløjl.
Men det silkebløder stof er tilbage fra 70´ernes energikrise, hvor det hittede stort.
– Fløjl udgjorde omkring 60 procent af salget inden for bukser i vintermånederne tilbage i 70’erne og 80’erne. Vi er ikke oppe i den liga endnu, men vi ser en kæmpe stigning i interessen for materialet og andre varme tekstiler, siger Gitte Lea Christensen.
Hun er designchef hos det danske familieejede jeans brand Marc Lauge, hvor hun arbejder side om side med sin bror, Bjarke Lauge Christensen, der grundlagde modevirksomheden i 1984.
– Vi regner med, at 15-20 procent af salget kommer til at bestå af fløjl denne vinter, og det er en voldsom stigning i forhold til de seneste mange år, hvor fløjl har været helt gemt væk. Det er en interessant udvikling, når vi ser det i lyset af energikrisen, der også var det, der skubbede fløjl frem i modebilledet i 1970’erne, siger Gitte Lea Christensen.
Ifølge den seneste forbrugerrapport fra Voxmeter er andelen af danskere, der har planer om at købe tøj, 28 procent højere i november måned 2022 end tre måneder tidligere, og det kan mærkes i forretningerne, hvor især de varme sweatre og fløjlsbukserne ryger i kundernes shopping bags.
Teknikken har som sagt 800 år på bagen. Den er kendt fra Indien, og elsket for sin blødhed og varme. Og når først stoffet er fremme i modebilledet, bliver det gerne hængende, forklarer designchefen:
– Man bliver totalt bidt af fløjl, når man først prøver det. Det har samme komfort som jeans og kommer i samme store udvalg af modeller. Og så passer det bare rigtig godt til hjemmestrik, som også er kæmpestort lige nu både som et resultat af corona, hvor det blev moderne selv at strikke, men også som en konsekvens af den kolde tid og energikrisen, der kræver, at vi pakker os mere ind, siger Gitte Lea Christensen.
Kilde: Marc Lauge