Over halvdelen af de europæiske forbrugere kender ikke den grundlæggende forskel melle datomærkningerne ‘bedst før’ og ‘sidste anvendelsesdato’, hvilket betyder, at alt for meget mad ryger ud, selvom det intet fejler.
Nu lancerer virksomheden Too Good To Go en ny type mærkat, der opfordre forbrugerne til at anvende sanserne, før maden ryger ud. Budskabet er enkelt: Se, duft smag.
Idéen er at gøre forbrugerne opmærksomme på, at “bedst før” datoen kun er vejledende, så før maden ryger ud, kan man med fordel lige se, dufte og smage på den.
Mærkaten er foreløbigt blevet implementeret på over 4.000 varenumre på tværs af 220 brands i 10 europæiske lande. I Danmark er 30 brands indtil videre en del af initiativet.
Den store interesse er godt nyt, for en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Too Good To Go viser, at mærkatet har den ønskede effekt.
Datomærksningsinitiativet er kommet rigtig godt fra start. Når man tænker på, at mærkatet stadig kun er at finde på et begrænset antal produkter, synes jeg, det er positivt, at det allerede har så markant effekt. Men det er en lang, sej kamp at ændre adfærd på den lange bane, og det kræver først og fremmest, at forbrugerne bliver eksponeret for budskabet langt hyppigere, end tilfældet er nu, siger Heidi Boye, der er landechef for Too Good To Go og ph.d i forbrugeradfærd.
Herhjemme er det bl.a. kæderne Lidl og Rema 1000, der er begyndt at benytte mærket.
Kilde: To good to go