
Med forbrugeren som strømkilde kan en ledende blæk give en ny dimension. Det mener i hvert fald virksomheden International Paper, der har lanceret Ohmega Conductive Ink + Touchcode.
Produktet består af et fysisk kort på bølgepapemballagen indeholdende en kode, der gør det muligt for forbrugerne at låse op for en oplevelse designet af mærket. Blækket, der beskrives som “miljøvenligt”, bruger elektricitet i den menneskelige krop som sin primære strømkilde, hvilket fører til, at blækket låser op for en unik interaktion på kundernes touchscreen-enheder.
Vejen går via tre trin; først trykkes en unik kode på emballage med den ledende blæk, derefter besøger slutbrugeren den tilhørende hjemmeside eller app på deres enhed; endelig rører de ved koden med forsiden nedad på skærmen for at låse op for eksklusivt digitalt indhold.
Med denne type blæk kan man gøre emballagen til en slags portal, der leder kunderne ind i fx eksklusivt indhold og loyalitetsprogrammer, der er skræddersyet til de enkelte målgrupper.