
Senest i 2030 vil de fire virksomheder Arla, Danish Crown, DFDS og DSV have opbygget en klimaneutral transportkorridor mellem Danmark og England
Korridoren betyder, at eksporten fra de danske gårde til de britiske forbrugere vil foregå klimaneutralt.
– Hele landbrugssektoren gennemgår en historisk forandring i disse år, og både Arla og Danish Crown har forpligtet sig til at blive klimaneutrale i 2050. Det når vi kun med fælles løsninger, og den ånd deler vi med DFDS og DSV. Sammen vil vi gerne udforske og udvikle de muligheder, vi allerede har i dag, frem for blot at vente på teknologier siger Bo Svane, logistikdirektør i Arla.
På nuværende tidspunkt er der ikke den tilstrækkelige infrastruktur til fx elektriske lastbiler. Ej heller er der de grønne brændstoffer, som er nødvendige, hvis shipping-delen også skal foregå grønt.
Generelt er grøn transport i sin vorden, men i takt med at det bliver udviklet, vil omfanget af korridoren også vokse
De fire virksomheder har arbejdet på at udvikle transportkorridoren i mere end et år og er nu klar med en række pilotprojekter.
Konkret vil Danish Crown teste brugen af elektriske lastbiler til afhentning af grise, mens DFDS og DSV vil pilotteste brugen af elektriske lastbiler og køletrailere til transport af mejeri- og kødprodukter til Esbjerg og derefter til distribution i Storbritannien.
En fragtrute, både DFDS og DSV har mange års erfaring med, og som de deler ambitionen om at gøre bedre og mindre klimabelastende end nogensinde.
– Vi er glade for at være en af fire store virksomheder, der arbejder sammen i dette projekt, hvor vi ikke kun promoverer, men faktisk begynder at eksekvere på den grønne omstilling. Vi har brug for samarbejde på tværs af værdikæden for at løse klimakrisen, siger Anders Michael Christensen, Vice President, DFDS Logistics.
Ellastbiler har i dag kun ganske få steder, der reelt har ladekraft nok til at håndtere den tunge trafik. Derfor vil der blive opsat sådanne ladere bl.a. på Esbjerg Havn og på Danish Crown og Arlas lokationer i Danmark.
– En klimaneutral transportkorridor kræver, at både virksomhederne og det politiske system har fuldt fokus på at få udbygget infrastrukturen. Vi kommer ikke til at løse klimakrisen med et snuptag, og netop derfor tror vi på, at samarbejde på tværs af sektorer, som det vi nu iværksætter, er afgørende, siger Morten Kjærgaard, Vice President, DSV Road.
Virksomhederne bag ambitionen om den klimaneutrale fødevarekorridor vil allerede fra 2024 indsamle data, så man kan måle klimaeffekterne af partnerskabet.
Kilde: Arla