For et års tid siden kunne Lidl tage sit nye højlager i Køge i brug, og siden indvielsen er medarbederne sluppet for at skulle løfte omkring 35.000 tons fødevarer.
Lagret er 6.400 kmv stort og er udstyret med en teknologi, der har automatiseret lagerfaciliteterne og skabt et bedre arbejdsmiljø for medarbejderne. Her bliver pallerne eksempelvis håndteret af otte førerløse kraner, ligesom et halvautomatisk plukkesystem reducerer lagermedarbejdernes løftearbejde markant, det fortæller Zita Szlavikovics, salgsdirektør i Lidl.
Førhen løftede medarbejderne op til seks ton tørvarer om dagen. Det er tæt på nul nu, grundet automatisering og rotation på arbejdsområderne blandt medarbejderne, fortæller hun.
Det er en velkendt udfordring for medarbejdere, der pakker varer, at det kræver mange tunge løft i løbet af dagen. I Lidl mente man, at det måtte kunne gøres bedre, og derfor blev der nedsat en arbejdsgruppe bestående af en logistikchef, en ekstern konsulent samt repræsentanter af lagermedarbejdere, som blev inviteret med til Holland, hvor udviklingen af de nye løsninger foregik. Processen tog omkring to år og i dag, efter kun et år i drift, har de nye metoder altså skånet lagermedarbejderne for omkring 35.000 ton løftearbejde.
I forbindelse med udformningen og moderniseringen af lageret var det især en prioritet at specialdesigne nye ergonomiske arbejdsstationer for at forbedre arbejdsforholdene for medarbejderne på lageret.
Det nye højlager satte også Lidl på listen over nominerede til Arbejdsmiljøprisen 2022 i kategorien Muskel- og skeletbesvær for virksomheder, der gør noget særligt for arbejdsmiljøet til inspiration for andre – og netop dét at kunne inspirere andre, håber Lidl meget på:
Automatiseringen af højlageret er en stor, men vigtig investering. Den bidrager til et bedre arbejdsmiljø og gør det forhåbentlig også lettere for os at rekruttere til den del af vores organisation. At medarbejderne også selv har bidraget til løsningerne, gør kun ejerskabet endnu større. Ofte findes de bedste løsninger i fællesskab, fortæller Zita Szlavokovics.
Kilde: Lidl