Efter et succesfuldt pilotprojekt med to biogaslastbiler, har Arla købt fem nye lastbiler, der har biogas i tankene. Ved at skifte diesel ud med biogas kan mejerikoncernen kappe 50 procent af udledningen, svarende til 114 tons.
Biogassen bliver udvundet af gylle.
De fem nye lastbiler kan virke som en dråbe i mælkehavet, idet har 200 lastbiler, der deler mælk ud til cirka 2.600 detailforretninger, men både de nye biogasbiler og el-lastbil skal ses som en rejse på en længere vej.
Vores ambition er, at alle vores distributionslastbiler skal køre på 100 procent grøn energi, så snart det er praktisk muligt. Biogas er en af de spændende muligheder, vi har testet, og det er gået godt. De foreløbige resultater viser, at der bliver sparet omkring 50 procent af CO2-udledningen. Derfor udvider vi nu vognparken med yderligere fem biogaslastbiler, siger Helle Müller Petersen, landedirektør for Arla Danmark.
En ko producerer godt 20 m3 gylle årligt. Det kan omdannes til 350 liter biogas, som hver lastbil kan køre 875 kilometer på. Dermed kan man sige, at lastbilerne kører 875 kilometer per ko.
Potentialet er kæmpestort. Arlas landmænd har et restprodukt, gylle, der nu viser sig at kunne bruges i en cirkulær økonomi. Med godt 12,5 mio. kørte kilometer om året af vores distributionslastbiler vil der kunne spares store mængder CO2 og partikelforurening, siger Helle Müller Petersen.
Arla har som sagt også en el-lastbil, der leverer mælk til københavnerne, men investerings-omkostningerne forbundet med el-lastbiler er forsat meget høje, hvillet gør, at el-lastbiler endnu ikke er rentable. Derfor er biogaslastbilerne gode alternativer til endnu grønnere transport.
Kilde: Arla