
Med deltagelse af mere end 10.000 forbrugere fordelt på 16 lande rundt om i verden, viser forbrugerundersøgelsen Trend Tracker Survey 2023 fra Two Sides Europe viser, at forbrugerne foretrækker papirbaseret emballage.
Forbrugerne blev bedt om at vælge hvilket emballagemateriale de foretrak ud fra forskellige miljøfaktorer, udseende og fysiske egenskaber. De kunne vælge i mellem papir/pap, plast, glas og metal, og her slog analysen fast, i at 10 ud af 15 udvalgte egenskaber, foretrak forbrugerne papir eller pap.
Materialet rangerede højst indenfor egenskaber som komposterbar i hjemmet (76 procent), bedre for miljøet (55 procent) og lettere at genbruge (49 procent).
De forskellige emballagematerialer var papir/pap, plast, glas og metal. Undersøgelsen viste, at papir/pap blev favoriseret til 10 ud af i alt 15 ejendomme. Papir/pap rangeret højest for miljøfaktorer såsom komposterbar i hjemmet (76 procent), bedre for miljøet (55 procent) og lettere at genbruge (49 procent).
Analysen fastslog også et holdningsskifte fra en tidligere analyse i 2021, hvor den overordnede holdning var, at man som enkelt individ bar det største ansvar for at reducere brugen af ikke-genanvendelig emballage.
Sådan er det ikke længere. Nu lægges det ansvar over på regeringen eller de lokale myndigheder, mente 39 procent. Det personlige ansvar var faldet fra 33 procent til i dag 19 procent. Så helt uden ansvar er man sm enkelt person ikke, hvis man skal følge undersøgelsen.
Analysen er som sagt global, og er foretaget i disse lande: Argentina (400), Brasilien (1 000), Chile (350), Paraguay (200), Sydafrika (500), USA (1 000) samt i Europa: Østrig (500), Belgien (600), Danmark (500), Finland (350), Frankrig (1 000), Tyskland (1 000), Italien (1 000), Norge (350), Sverige (500) og Storbritannien (1 000).