En af verdens helt store fødevarevirksomheder, Nestle, har annonceret, at al deres emballage skal være genanvendeligt i 2025. Visionen er ganske klar – ingen emballage, herunder plast, må ende på en losseplads eller som affald.
Nestlé fokuserer på tre kerneområder: At eliminere ikke-genanvendelig plastik, at tilskynde til brug af plast, der muliggør bedre genanvendelsessatser, og at eliminere eller ændre komplekse kombinationer af emballagematerialer.
I erkendelse af behovet for udvikling af en cirkulær økonomi er Nestlé forpligtet til:
• at spille en aktiv rolle i udviklingen af velfungerende indsamlings-, sorterings- og genbrugssystemer i de lande, hvor Nestlé er til stede (det er i næsten 190 lande)
• at arbejde med værdikædepartnere og brancheforeninger for at udforske forskellige emballageløsninger for at reducere plastikforbruget, lette genanvendelse og udvikle nye tilgange til eliminering af plastaffald
• at mærke plastikemballage med genanvendelsesoplysninger for at hjælpe forbrugerne med at aflevere det på den rigtige måde
• at fremme et marked for genanvendt plast ved fortsat at øge andelen af genanvendt plast i vores emballage.