• KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

EmballageFOKUS

Fokus på emballage og plast

  • Automation
  • Branchenyt
  • Fødevareemballage
  • Logistik og lager
  • Materialer
  • Miljø
  • Mærkning
  • Plastproduktion
  • Klimateknologi

Branchenyt20. 01. 2021 | Allan Malmberg

Flertal af smv’ere kommer godt igennem coronakrisen

Branchenyt20. 01. 2021 By Allan Malmberg

Coronakrisen er ikke bare skidt nyt for landets mange små- og mellemstore virksomheder (SMV) viser en undersøgelse fra Syddansk Universitet, SDU.

Sammenlagt har 62 procent af virksomhederne klaret sig godt igennem eller endda tjent penge på krisen, idet 32 procent oplever fremgang og kan betegnes kriseudnyttere, og 30 procent er det, forskerne kalder kriseimmune.

De sidste 38 procent af de adspurgte virksomheder kan derimod mærke coronakrisen i form af faldende omsætning. Og selvom lidt mere end en tredjedel af virksomhederne er kriseramte, er der imidlertid stor forskel på, hvor meget krisen kradser.

Størstedelen står til mindre nedgang

Det fortæller professor fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Kim Klyver, som sammen med lektor Suna Løwe Nielsen har gennemført undersøgelsen blandt et repræsentativt udsnit af mindre, yngre virksomheder.

Resultaterne viser, at 22 procent af de kriseramte virksomheder har mistet 50 procent eller mere af deres omsætning, svarende til 8 procent af alle virksomheder. Og 28 procent af de kriseramte oplever en nedgang på 20 procent eller mere, svarende til 11 procent af alle virksomheder. Men det viser sig også, at halvdelen af de kriseramte virksomheder kun oplever et mindre omsætningstab på højst 20 procent, sigerfortæller professor fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Kim Klyver, som sammen med lektor Suna Løwe Nielsen har gennemført undersøgelsen

Ifølge forskerne er det ikke tilfældigt, hvem krisen rammer. Det hænger nemlig direkte sammen med, om virksomhederne er godt rustet forud for, at en krise indtræffer.

De virksomheder, der især mærker krisen, oplever typisk, at deres strategiske muligheder er begrænsede, fordi de mangler økonomisk råderum og ressourcer til at forfølge forskellige strategier og dermed omstille sig eller innovere sig igennem krisen, siger Suna Løwe Nielsen.

Anderledes ser det ud for de virksomheder, der hidtil nu har klaret sig godt igennem året.

De kriseparate virksomheder var godt funderet økonomisk inden krisen, som er en forudsætning for at reagere, øjne nye muligheder og tilpasse sig strategisk til den nye og usikre situation. Disse reaktioner kræver desuden en entreprenant kultur og en agil organisering. Men uden den økonomiske fundering inden krisen bliver de sårbare virksomheder svagere, og de stærkeste brager frem, siger Kim Klyver.

Kilde: SDU

Skrevet i: Branchenyt

 

Seneste nyt fra redaktionen

Svensk palleteringsfirma åbner salgskontor i Jylland

Branchenyt24. 02. 2021

Svenske InterSystem - specialister inden for palletering - åbner et dansk salgskontor i Jylland. I 1993 solgte InterSystem sin første pallevogn til det danske marked, og siden da er der installeret yderligere 47 maskiner. Udover pallelæssere har InterSystem gennem årene leveret en række andre,

Pandemien sætter spor indenfor plast og trykfarve

Branchenyt24. 02. 2021

Der er svære tider inden for trykfarve og plastfilm. Pandemier, orkaner og anden "force majeure" presser priserne op og begrænser udbuddet. Producenter af trykfarver til emballage har problemer med priser og tilgængelighed. Corona-pandemien har betydet, at priserne på råmaterialer til pigmenter

Coca-Cola tror fortsat på plastflasken

Materialer24. 02. 2021

Coca-Cola vil ikke udfase plastflasker, da forbrugerne stadig vil have dem. Det dukkede op på World Economic Forum i Davos for nylig. Bea Perez er Global Sustainability Manager hos Coca-Cola. I en tale på World Economic Forum, fortalte hun, at baggrunden for at holde fast i plastflaskerne er

“Plastforurening” viste sig at være uld- og bomuldsfibre

MaterialerTop23. 02. 2021

Verdenshavene flyder over med plast, ikke mindst mikroplast har fået en stor opmærksomhed. Men nu viser en sydafrikansk undersøgelse foretaget af University of Cape Town, af mange af de fibre, som først blev antaget for at være plast, faktisk var naturfibre - altså uld og bomuld. Tidligere

Lettere Carlsberg til briterne

AktueltMaterialer23. 02. 2021

En let Carlsberg plejer normalt at hænge sammen med alkohol-procenten, men ikke en ny variant på det britiske marked. Her er det nemlig ikke indholdet, men derimod emballagen, der er lettere. En øl skal nydes fra en glasflaske. Sådan er der stadig mange, som har det. Men glas har nogle

Konkurrencestyrelsen får flere muskler

Branchenyt22. 02. 2021

Konkurrenceloven har fået en ganske omfattende opdatering, der bl.a. betyder, at Danmark implementerer ”ECN+- direktivet”, som har til formål at styrke de nationale konkurrencemyndigheder i Europa. Lovændringen betyder, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen får mulighed for at indbringe sager mod

Luksus-emballage til det fineste ski-ur

Branchenyt22. 02. 2021

Verdensmesterskaberne i de nordiske skidiscipliner i Oberstdorf er lige gået i gang, og det er virksomheden Junghans, der sørger for at holde styr på, hvem der kommer først. Junghans har, for at markere mesterskabet, udviklet et særligt og eksklusivt mesterskabsur. En roterende ring omkring

Kan en arbejdsgiver tvinge vaccine-nålen i de ansatte?

AktueltBranchenyt16. 02. 2021

Endnu er det kun de færreste ude på den del af arbejdsmarked, der ikke kommer i kontakt med svage borgere, som har fået tilbud om vaccine. Men den er på vej, og dermed også spørgsmålet om, hvorvidt man som ansat kan tvinges til at acceptere en vaccine. Nej, er det korte svar. Efter

Stærkt energibesparende blæsepistol

Branchenyt16. 02. 2021

Den nye blæsepistol fra SMC er blandtde mest energieffektive på markedet og bruger op til 87 procent mindre luft end en standard blæsepistol. SMC puster dermed nyt liv i markedet for blæsepistoler takket være lanceringen af ​​den nye model IBG, der blæser med et højere tryk men i kortere tid end

Plastprisen 2021 – hvem skal vinde den?

Branchenyt16. 02. 2021

Hvert år hædrer brancheorganisationen Plastindustrien en person, en virksomhed eller et produkt, som gør en ekstraordinær indsats for at bidrage positivt til plastbranchens fremtid. Der er mulighed for at indstille kandidater til Plastprisen frem til den 31. marts 2021. Formålet med Plastprisen

Tilmeld Nyhedsbrev


Arkiv over seneste nyhedsbreve




Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

/Nyheder

  • Labotek Nordic AB

    Unik problemløser fra Helios

  • Resino Trykfarver A/S

    Beskytte fødevarer: Fra plastik til bæredygtighed

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Intelligent vakuumteknologi minimerer energiforbruget

  • Ubro SystemPac A/S

    X-BAG EVO posepakkemaskine til hurtig og effektiv pakning

  • Labotek Nordic AB

    Indsend din gamle doseringsmaskine og få 3725 DDK cashback når du bestiller din nye Movacolor MC Balance !*

  • Labotek Nordic AB

    Ny tempereringsaggregat SISE 95 9 S4

  • Resino Trykfarver A/S

    Print på materialer med direkte fødevarekontakt – alt om sikkerhed

  • Ubro SystemPac A/S

    3 GRUNDE TIL AT ANSKAFFE SIG EN ERGOPACK OMSNØRINGSMASKINE

  • Ubro SystemPac A/S

    Luk dine papkasser med 100% organisk materiale

  • CHEP Danmark

    Coca-Cola European Partners indgår ny femårig kontrakt med CHEP om cirkulære emballageløsninger

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Svensk palleteringsfirma åbner salgskontor i Jylland

    24.02.2021

  • Pandemien sætter spor indenfor plast og trykfarve

    24.02.2021

  • Coca-Cola tror fortsat på plastflasken

    24.02.2021

  • “Plastforurening” viste sig at være uld- og bomuldsfibre

    23.02.2021

  • Lettere Carlsberg til briterne

    23.02.2021

  • Konkurrencestyrelsen får flere muskler

    22.02.2021

  • Luksus-emballage til det fineste ski-ur

    22.02.2021

  • Kan en arbejdsgiver tvinge vaccine-nålen i de ansatte?

    16.02.2021

  • Stærkt energibesparende blæsepistol

    16.02.2021

  • Plastprisen 2021 – hvem skal vinde den?

    16.02.2021

  • Kommer hele vejen rundt

    16.02.2021

  • Brødre kæmper for plastpallens gennembrud

    15.02.2021

  • Jysk sender 27 mio. plastposer på pension

    15.02.2021

  • Kunder skifter fra plastposer til genanvendelige poser

    15.02.2021

  • Fælles opråb: Plan for CØ skal være mere ambitiøs

    10.02.2021

Alle nyheder ›

Læs InPak online

Annoncering i InPak

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk

Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk

Privatlivspolitik
Denne hjemmeside benytter cookies. Acceptér Afvis Læs mere om vores brug af cookies her: Brug af cookies
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Nødvendige
Altid slået til

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Ikke nødvendige

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.