
Medie-opmærksomheden var stor, da den britiske supermarkedskæde Iceland meldte ud, at man i 2022 ville være plastneutral. Alle kædens egne mærker ville til den tid være blive emballeret i andre materialer end plast.
Men her ved indgangen til 2023 står det klart, at planen ikke er blevet gennemført. Faktisk er planen stoppet.
Baggrunden er bl.a., at det er langt mere kompliceret at udskifte plast med andre materialer, end forventet, og det viser sig også, at det udgiften er stukket helt af.
Da planen blev lanceret, afgav kædens administrerende direktør, Richard Walker, et løfte om, at selv om de nye alternative materialer blev dyrere end plast, ville det ikke kunne ses på priserne.
Det løfte kan man ikke holde. De nye løsninger viste sig at have så høje omkostninger, at man simpelthen må lægge det på prisen. I hvert fald i teorien. For i den nuværende leje i det britiske samfund, er det ikke muligt at hæve priserne med baggrund i en plan om at skifte plasten ud, mener direktøren
Ydermere betød Corona-krisen ændrede indkøbsvaner, og med det en stigning i plastforbruget.
Selvom planen således ikke kom i mål, har den ikke været forgæves. Den har ført til en masse snak mellem Iceland og en række leverandører – samtaler, som Richard Walker er sikke på, ikke ville være fundet sted, hvis man ikke havde lanceret plastplanen.