Tetra Pak vil leve op til Science Based Targets (SBT), og verdens største emballagevirksomhed vil derfor skære ned på udledningen af drivhusgasser – blandt andet ved at bruge solceller
Mælkekartonen fra svenske Tetra Pak, der står på mange morgenborde rundt om i verden, kommer ikke til verden uden forbrug af energi, men nu vil koncernen skære ned i den udledning, som forbruget forårsager. Målet er, at energiforbruget i 2030 skal være 40 procent lavere end i 2015. I 2040 skal det yderligere være reduceret, så det er 58 procent mindre end i 2015.
At det netop er de tal, som er meldt ud, skyldes, at målsætningen er sat sammen med Science Based Targets (SBT).
Tetra Pak er blandt de første store virksomheder inden for emballagebranchen, der har kastet sig over SBT, og man kommer heller ikke sovende til målet.
Og der skal en række tiltag til, før man kan opfylde kravene:
• Energieffektiv kørsel, der sigter på at reducere energiforbruget med yderligere 12 procent
• Indkøb af elektricitet fra vedvarende energikilder, at investere i projekter for vedvarende energi og elektricitetsattester
• Installation onsite af vedvarende energisystemer, såsom solpaneler
Hertil kommer, at virksomheden forpligter sig til at reducere drivhusgasemissionerne på tværs af værdikæden med 16 procent på omsætningen i 2020 fra et 2010 basisår.
Mario Abreu, vice president miljø ved Tetra Pak, mener, at netop samarbejdet med SBT har været afgørende.
– De har hjulpet os til præcist at definere vores emissionsmål og sætte en retning for virksomheden på et videnskabeligt grundlag. De nye mål sikrer, at vi er i stand til, over for vores kunder og samarbejdspartnere, at vise, at vi arbejder mod en mere fossilfri økonomi.
Hvad er SBT?
SBT er et partnerskab mellem organisationerne Carbon Disclosure Project (CDP), World Resources Institute (WRI), Verdensnaturfonden (WWF) og UN Global Compact, der mobiliserer virksomheder til at sætte reduktionsmål på linje med dem, som kendes fra klimavidenskaben.