Procter & Gamble (P&G) har lanceret en shampooflaske, der er produceret af genbrugt strandplast, og det er bare begyndelsen. Allerede i 2018 vil en halv milliard flasker fra virksomheden indeholde op til 25 procent genbrugsplast
Det er starten på en rejse mod genbrug af plast på den store klinge, som Procter & Gamble (P&G) har annonceret. Det handler om genbrug af al den plast, der skyller op på verdens strande.
I partnerskab med genanvendelseseksperterne TerraCycle og Suez har den verdensomspændende kosmetikgigant lanceret en shampooflaske, der er produceret af genbrugsplast.
Nyheden kommer ikke ud i bred handel lige med det første, men vil komme til Frankrig denne sommer i form af en H&S-flaske i et begrænset oplag. Den er tilgængelig for forbrugere i Carrefour, som er en af verdens førende forhandlere.
Det vil være verdens største produktion af genbrugsflasker, lavet af strandplast, og er det første store skridt mod en etablering af en unik værdikæde, der involverer tusindvis af frivillige og hundredvis af NGO’er, som samler plastik fundet på strande.
– Vi følte, at det ledende shampoobrand, målt på salg, skulle være førende i bæredygtig innovation, og vi ved, at når vi gør det, vil det opmuntre hele industrien til at gøre det samme, sagde Lisa Jennings, vice president, Head & Shoulders, og leder af Global Hair Care Sustainability for Procter & Gamble.
– Vi har været heldige at arbejde med så stærke partnere som TerraCycle og Suez, der kunne gøre vores vision til virkelighed.
Ud til hele verden
Selvom det i første omgang kun vil være et begrænset antal kunder, der vil kunne købe nyheden her til sommer, så vil brugen af genbrugsplast allerede til næste år være bredt langt mere ud.
Ved udgangen af 2018 vil omkring en halv milliard flasker pr. år på det europæiske marked indeholde op til 25 procent genanvendt plastik. Det vil repræsentere mere end 90 procent af alle hårplejeprodukter solgt i Europa på tværs af P&G’s hårplejeportfolio af flagskibsbrands som Pantene og Head & Shoulders.
Projektet vil kræve en forsyning af 2600 ton genbrugsplastik hvert år – den samme vægt, som otte fuldt lastede Boeing 747 jumbo jets. P&G har brugt genbrugt plastik i over 25 år, og dagens udmelding er et vigtigt skridt på virksomhedens rejse mod deres koncernmål for 2020, som er en fordobling af brugen af genbrugsplastik til emballage.
Meget plastværdi i verdenshavene
Ifølge Ellen MacArthur Fonden (EMF) vil 95 procent af værdien af materiale fra plastikemballage have en værdi af 560-840 milliarder kroner årligt, som ikke udnyttes, og hvis det fortsætter i samme spor, kan der være mere plastik i havet end fisk (målt på vægt) inden 2050.
– Hos P&G tror vi på, at handling vægter tungere end ord. Stigningen i brug af strandplast på tværs af vores hårplejeportfolio af brands demonstrerer vores fortsatte forpligtelse til at gøre en reel forskel, sagde Virginie Helias, vice president for Global Sustainability, P&G.
– Head & Shoulders genbrugsshampooflasker lavet af strandplast er verdens første i hårplejekategorien. Ved at øge brugen af genbrugsplastik i vores emballage hos vores flagskibsbrands som Pantene og Head & Shoulders gør vi det nemmere for vores forbrugere at vælge et mere bæredygtigt produkt, uden afvejninger. Så mens vi er stolte af, hvad vi har gjort, og hvad vi gør, så ved vi også, at der er meget arbejde foran os.
Håber andre vil følge efter
Hos både TerraCycle og Suez er man også meget begejstrede for samarbejdet med en så stor spiller og ser for sig en udvikling, der vil være stigende.
– Dette partnerskab repræsenterer et vigtigt skridt for TerraCycle. Vi er stolte af at arbejde med et af verdens største brands for at skabe et banebrydende produkt. At skabe verdens første genbrugsshampooflaske med strandplast, er starten på en vigtig rejse. Med cirkulær økonomis stigende tiltrækningskraft håber vi at andre globale brands vil arbejde med grønne leverandører og bruge deres indflydelse til ændringer, som er til fordel for miljøet, siger Tom Szaky, CEO, TerraCycle.
– Partnerskabet mellem Suez, TerraCycle og P&G repræsenterer et spændende skridt i skabelsen af en verdenspremiere for forbrugeren, en shampooflaske lavet af strandplast. Vi håber, at andre organisationer vil fortsætte med partnerskaber med forskellige udbydere for at skabe store miljømæssige ændringer i denne industri, og forhåbentlig på tværs af andre industrier. Med ni dedikerede plastikanlæg på tværs af Europa producerer Suez allerede 170.000 tons genbrugte polymerer af høj kvalitet, lyder det fra Jean-Marc Boursier, group senior executive VP med ansvar for Recycling & Recovery Europa, Suez.