Forsøget med pant på plastposer i Netto er faldet rigtig godt ud. Kunderne er meget flittige til at bruge ordningen, hvor man får pengene tilbage, når man afleverer en slidt. For at få kunderne til at genbruge poserne endnu mere og pante flere poser, når de er slidt op, har Netto valgt at sætte panten op til 1,50 kroner, mens kunderne nu får to kroner retur, når de afleverer deres Netto-pose.
– Vores kunder har taget rigtig godt imod initiativet, som åbenlyst har medvirket til, at kunderne genbruger mere og returnerer flere poser. At vi på fire måneder har fået næsten 10 procent til at komme retur med deres poser, viser at konceptet kan fungere, men det skal styrkes, siger Michael Løve, direktør i Netto International.
Salget af plastposer er således faldet med over 11 procent på Fyn og mere end 15 procent på Bornholm. Samtidig stiger antallet af poser, der bliver pantet, dag for dag. Andelen er efter fire måneder oppe på næsten 10 procent på Fyn, mens bornholmerne efter knap to måneders test vender retur med knap fem procent.
Samtidig skrotter Netto de to gamle poser og erstatter med én ny plastpose, som består af 80 procent genbrugsplast, der reducerer behovet for ny plastproduktion. Den mindste af de to gamle plastposer fjernes helt, da den på grund af en tyndere kvalitet er mindre velegnet til at bruge igen og igen, ligesom meget få kunder kommer retur med den. Endelig indfører Netto senere på året et indkøbsnet, der består af hele 90 procent genbrugsplast. Også det vil kunne pantes.