Den tyske lastbilproducent MAN er nået så langt i udviklingen af sine elektriske distributionsbiler, at de første ni batteridrevne eTGM-lastbiler nu er sendt på gaden i Østrig, hvor de skal indgå i en storskala-test hos dagligvarekæder og logistikfirmaer på lige fod med deres dieseldrevne ”kolleger”.
Fælles for de ni lastbiler er, at de indgår i et stort testprojekt under det østrigske ”Council für Nachhaltige Logistik (CNL)”, der arbejder for at udvikle transportløsninger med reduceret miljøpåvirkning fra lastbilkørsel i byområder.
De elektriske MAN eTGM består af treakslede lastbiler på op til 26 tons totalvægt, der er opbygget med forskellige typer opbygninger til distribution af bl.a. dagligvarer hos velkendte supermarkedskæder som HOFER (Aldi), METRO, REWE og SPAR samt stykgods, pakker og industrigods hos tre store speditionsfirmaer. Desuden indgår der i testen også en enkelt elektrisk sættevognstrækker, der skal køre internt på Steyr-fabrikken med komponenter.
ETGM’erne drives af elektriske motorer med 264 kW ydeevne (ca. 360 hk) og et maks. drejningsmoment på 3.100 Nm. Elmotoren er placeret midt i chassiset, hvor gearkassen i en traditionel drivline normalt ville sidde. Elmotoren får sin energi fra kraftige batteripakker, der er monteret under førerhuset og på siden af lastbilens chassis, og også lastbilens hjælpeudstyr som læssebagsmæk og kølemaskine drives elektrisk. Derved bliver lastbilerne stort set emissionsfri i forhold til CO2- og NOx-udslip i deres nærmiljø under kørslen.
MAN’s eTGM’er er udrustet med 8-12 store batteripakker, der giver dem en rækkevidde pr. opladning på 130-200 km afhængigt af driftsforhold som belæsning, køreruter, kørestil mv. Denne rækkevidde er ofte tilstrækkelig til en hel dags traditionel distributionskørsel i byområder, hvorefter lastbilerne kan oplades om natten og være fuldt opladede til næste dags kørsel. Batterierne kan oplades med enten 22 eller 44 kW vekselstrøm eller 150 kW jævnstrøm med opladningsudstyr, der er kompatibelt med CCS Standard Type 2: fremtidens standard for ladeudstyr til landevejskøretøjer i Europa.
Batterierne oplades desuden ved genindvinding af bremseenergien under kørslen, hvor den elektriske motor ved opbremsning fungerer som en generator, der kan sende bremseenergi tilbage til batterierne. Et display i instrumentpanelet informerer løbende chauffører om batteriernes aktuelle energiniveau.