Forbrugerne kan ikke altid stole på, at alle produkterne i danske butikker er energimærket, viser en ny undersøgelse fra Energistyrelsen. Der var fejl i næsten hvert femte kontrollede produkt, og den mest hyppige fejl var ovenikøbet, at der slet ikke var et mærke
Energistyrelsen har undersøgt, hvor god den danske detailhandel er til at energimærke produkter i deres butiksudstillinger. Undersøgelsen fandt fejl i 19 procent af de kontrollerede produkter med måden, energimærket anvendes på. Den mest udbredte fejl i butikkerne er helt at undlade den lovpligtige mærkning.
Dette resultat er langt fra den målsætning om, at der maksimalt måtte være fejl i 10 procent af mærkningen af produkterne, som Energistyrelsen satte sidste år sammen med en følgegruppe bestående af Dansk Erhverv, hvidevarebrancheforeningen FEHA, Forbrugerrådet TÆNK og Det Økologiske Råd.
– Energimærkning af produkter er et vigtigt redskab for forbrugerne, når de køber nye produkter. Det er derfor vigtigt, at butikkerne overholder deres forpligtelse til at vise synligt energimærke i deres butiksudstillinger, siger kontorchef Henrik Andersen, Energistyrelsen.
Fremtidig indsats over for butikkerne
Energistyrelsen har fulgt butikskontrollen op med underretninger, kontrolbesøg og påbud til butikker, som havde flere end 10 procent fejl med udstillingen af energimærkningen. Alle butikker har efterfølgende rettet op.
Energistyrelsen vil sammen med følgegruppen se på, hvordan informationsindsatsen kan skærpes over for butikkerne, så de i højere grad forstår og efterlever reglerne om synlig energimærkning i de danske butikker.
Energimærkning er et vigtigt værktøj for forbrugeren
Energimærkningen er et vigtigt værktøj for forbrugerne, når de skal købe nye produkter, da mærket synliggør det enkelte produkts energiforbrug og giver andre relevante oplysninger om dets primære funktioner som for eksempel vandforbruget i vaskemaskiner. Energimærkningen af produkter er en europæisk ordning og gælder i alle EU-lande.
Det er forhandlernes ansvar, at energimærket er udstillet synligt sammen med produkterne i butikkernes udstilling. Selve udarbejdelsen af energimærket påhviler producenten af produktet, som stiller mærkerne til rådighed for butikkerne.
Ny metode til kontrol med energimærkningen
Energistyrelsen har sammen med følgegruppen udviklet en metode til at kontrollere butikkerne, så et repræsentativt udsnit af produkternes energimærkning bliver kontrolleret sammenholdt med det reelle salg. Tidligere har Energistyrelsen og medlemmerne af følgegruppen udført lignende kontroller, men med forskellige metoder og forskellige resultater.
Da metodegrundlaget for de tidligere kontroller er forskelligt fra den seneste undersøgelse, kan man ikke sammenligne resultaterne direkte, men udviklingen tyder dog på, at antallet af fejl i mærkningen er for nedadgående.