Forbrugere i fire europæiske lande er villige til at betale mere for fødevarer, hvis de er emballeret i mindre plast. Det viser en DS Smith-undersøgelse blandt 3.395 forbrugere i Belgien, Tyskland, Polen og UK. Baggrunden for, at det lige præcis er de lande, som er valgt ud, skyldes, at det er virksomhedens største markeder.
Ifølge undersøgelsen vil 91 procent vælge produkter med 85 procent mindre plast, hvis kvaliteten var den samme, og 62 procent var villige til at betale mere for et ikke-plast emballeret produkt.
Polakkerne var, med 72 procent, mest villige til at punge ekstra ud, mens de belgiske forbrugere var mindst (54 procent). Tyskland og UK lå ganske ens (63 og 60 procent).
Villigheden til at betale for mindre plast var nærmest omvendt i forhold til, hvor nervøse forbrugerne var omkring plastemballage. Her var 83 procent af tyskerne bekymrede, men polakkerne var en del mindre bekymrede med 71 procent. I midten lå de britiske (78 procent) og belgiske (73 procent) forbrugere.
Kilde: Packaging News