Innovative medicovirksomheder kæmper dagligt med tidsfaktoren, når nye produkter skal udvikles og introduceres til markedet. Fra et nyt produktkoncept bliver skabt, til det bliver sat i produktion, går der ofte mellem et-to år alt efter produktets kompleksitet, fortæller business development manager Frédéric Bernard hos Knudsen Plast.
-Udviklingstiden er kostbar og binder mange ressourcer, hvilket er kritisk for vores kunder, som typisk befinder sig på et stærkt konkurrencepræget marked med hyppige produktintroduktioner.
For at hjælpe kunderne med at reducere time-to-market har Knudsen Plast blandt andet etableret et helt nyt testcenter til fem millioner kroner, som er 100 procent dedikeret til kundens procesudviklingsforløb.
-Med testcentret får kunden sit helt eget kontrollerede område stillet til rådighed for procesudviklingen. Testcentret kan indrettes, så det nøjagtigt passer til den enkelte kundes behov, og dermed fremmer vi procesudviklingstiden betydeligt, fortæller Frédéric Bernard.
Samarbejdet begynder med at definere succeskriterierne for hele processen.
-Sammen med kunden fastlægger vi tid, økonomi, kvalitet etc. Dernæst tager vi stilling til, hvilken maskinopsætning, der er den mest optimale. Her kan kunden vælge mellem tre forskellige løsninger: 1. Flytte sin egen maskine til Knudsen Plast. 2. Benytte en af vores eksisterende maskiner – eller 3. Lade Knudsen Plast indkøbe helt nye maskiner til opgaven og eventuelt integrere dem i et nøglefærdigt produktionsmiljø, siger Frédéric Bernard og fortsætter:
-Ønsker kunden, at vi skal udvikle formværktøjet helt fra bunden, så gør vi det – typisk i samarbejde med danske værktøjsmagere. Står kunden derimod med et færdigt værktøj, men ønsker, at vi skal stå for procesudvikling og validering, så er det her, vi sætter ind. Og ønsker kunden at gå videre med ramp-up og videre til volumenproduktion i renrum, er det det, vi tilbyder. Her kan kunden så vælge mellem produktion i Danmark eller i Slovakiet, hvor der kan opnås betydelige besparelser på produktion og logistik.
Endelig kan kunden tilvælge en lang række ydelser, såsom implementering af automatiserede montagelinjer med brug af ultralydssvejsning, tampontrykning, limning, samling, pakning og forsendelse. Ønsker kunden på et tidspunkt at flytte sin produktion hjem igen eller hen et andet sted, står det ham frit for. Det er kunden, der bestemmer hele vejen.
-Succeskriteriet for os er at forstå vore kunders succeskriterier. Og her er time-to-market helt essentielt for vore kunder – og dermed for os. Vores konkurrenceevne bygger på en velsmurt organisation samt et højeffektivt produktionsmiljø med mere end 40 års erfaring inden for sprøjtestøbning af medicoprodukter, hvor der produceres på fabrikker i både Danmark og Slovakiet. Tilsammen med vores dygtige medarbejdere resulterer det i højkvalitetsprodukter til konkurrencedygtige priser. Arbejdet med at effektivisere vores interne processer betyder, at vi inden årsskiftet kommer med et decideret tidsbaseret servicekoncept, som vi er overbevist om, at markedet vil finde særdeles interessant. Vi gør alt for, at vores kunder kommer først over målstregen, siger Frédéric Bernard.