Gaffeltrucks og lastbiler kan potentielt gøre stor skade på både lagerreoler, produktionsudstyr og ikke mindst de personer, som færdes i nærområdet. Alt lige fra stålværn lavet af den lokale smed til kæder eller blot gule streger på gulvet bruges mange steder i dag, men hvorfor ikke bruge en særlig plastbarriere, som giver en langt bedre og dokumenteret sikkerhed?
A-Safe er en engelsk koncern med blandt andet et dansk datterselskab, som har specialiseret sig i en modulopbygget sikkerhedsbarriere primært bestående af rør, der er produceret af en særlig udviklet polypropylenvariant, Memaplex. Plasten har en indbygget evne til at blive bøjet og efterfølgende opnå den oprindelige form. Alle rørdele er tre-lags ekstruderet, hvoraf det yderste lag er gennemfarvet.
Selve sikkerhedskonstruktionen består af rørposter monteret i gulvet via en metalplade. De danner ankerpunkter for de gule rør, der er forbundet med posterne via fleksible, sprøjtestøbte koblinger. Det hele bliver dimensioneret efter behov, i forhold til selve belastningen skal det kunne modstå manuelle pallevogne eller tonstunge lastbiler, ligesom højden kan justeres via antal rør.
Når konstruktionen bøjes ved en påkørsel, opsamles energien i barrieren. I de mere klassiske stålkonstruktioner vil det enten være stålet, som bliver bøjet til ukendelighed, eller barrieren som bliver revet op af betongulvet med store reparationsomkostninger til følge.
A-Safes plastkonstruktion bøjer blot tilbage, som om intet var hændt. Og den kan bøje meget. I de mest ekstreme tilfælde op til 37 cm fra udgangspunktet.
-Vi bliver ofte konfronteret med, at det jo blot er plast, men vores påstande om, hvor meget en given sikkerhedsbarriere kan modstå, er blevet testet og valideret af tyske TÜV. Det er vi ene om i verden, og det giver os den fordel, at vi helt nøjagtigt kan sige, hvilken opbygning, der er behov for, baseret ud fra køretøjerne på lageret og deres kørselsmønstre – blandt andet hvilke vinkler en eventuel påkørsel vil komme fra, påpeger Hans Grønhøj, der er Projektmanager hos A-Safe.
På baggrund af den omfattende viden omkring styrken i såvel enkeltdelene og den samlede konstruktion har virksomheden opbygget letforståelige skemaer, hvor man ud fra køretøj og påkørselsvinkler kan se, hvilke sikkerhedsbarrierer, man skal vælge.
-Og skulle der være behov for at udskifte et rør, så klares det med et snuptag ved hjælp af koblingerne, forklarer Hans Granhøj.
Læs mere om A-safes sikkerhedsbarrierer i Plast Panorama nr. 1, 2017.