-Vi ved, at vores kunder er dødtrætte af produkter, der ligger i massiv plastemballage. Plastfrit område er nyskabende og en god måde at teste nye biomaterialer på, som giver et mere miljøvenligt alternativ til plastemballage, forklarer Erik Does, chief executive for den hollandske butikskæde Ekoplaza, til Packaging Gateway, om baggrunden for et nyt tiltag.
Ekoplaza er nemlig blandt de første i Europa, der har en butik, hvor dele af butikken er såkaldt plastfrit område. Området indeholder 700 forskellige produkter, der dækker over kendte varegrupper som kød, ris, chokolade, morgenmadsprodukter, frugt og grønt.
Der er tale om et afgrænset område, hvor produkterne enten vil være emballeret i et andet materiale, f.eks. bionedbrydelige alternativer eller ikke have behov for emballage i det hele taget.
Priserne skulle ikke være påvirket af tiltaget, som på sigt skal udbredes til alle de andre butikker i kæden, ligesom det plastfrie område vil blive brugt som testområde i forhold til andre typer af emballagematerialer, f.eks. pap, glas og metal.
Kilde: Packaging Gateway.