Efter otte dage kunne K-messens arrangører se tilbage på en veloverstået messe. Besøgstallet forblev med 225.000, stort set på niveau med 2016 (230.000). At messen er verdens største og mest betydningsfulde indenfor plast og gummi, er der ingen tvivl om, når man ser, at der var besøgende fra hele 165 nationer.
Og der var heller ingen tvivl om, at det var nødvendigheden af at få indført cirkulær økonomi, der for langt de fleste besøgende var et vigtigt omdrejningspunkt, der var delt op i områder som genbrug og genanvendelse, bæredygtige råvarer og ressourcebesparende processer. Og så var der, som altid, stor interesse for de mange nye teknologiske tiltag, der blev vist frem på messen.
-K 2019 kom på nøjagtigt det rette tidspunkt. Der er intet andet sted, industrien er repræsenteret så internationalt og omfattende som her i Düsseldorf hvert tredje år, fortalte Werner Matthias Dornscheidt, præsident og administrerende direktør for Messe Düsseldorf, og forklarer videre:
-Især i tider med store udfordringer er en platform som K uundværlig. Det giver vejledning og perspektiver, giver bæredygtige økonomiske impulser, viser fremadrettede tendenser og konkrete tilgange. Branchen nød den unikke mulighed for at præsentere sektorspecifikke løsninger og drøfte spørgsmål, der i realiteten har relevans på verdensplan.
Ulrich Reifenhäuser, formand for udstillernes rådgivningskomité i K 2019, var ligeledes meget glad for den måde, K 2019 var forløbet på.
-Plast- og gummiindustrien lykkedes igen at bevise, at plast ikke kun er meget værdifulde materialer med fremragende egenskaber, men også at denne industri påtager sig ansvaret i hele værdikæden. Buzzwords på K 2019 “Reflect. Re-Think. Think Laterally. Think Afresh” blev afspejlet 1:1 af udstillernes stande. Branchen har aldrig før behandlet et spørgsmål så ens og arbejdet med løsninger så konsekvent som nu inden for miljøkompatibilitet, spar på ressourcer og undgå affald. Der er en ny ånd, der hersker i branchen, og den nuværende dynamik er overvældende.