• LinkedIn
  • MESSER | MØDER | KURSER
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

EmballageFOKUS

Fokus på emballage og plast

  • Automation
  • Branchenyt
  • Fødevareemballage
  • Logistik og lager
  • Materialer
  • Miljø
  • Mærkning
  • Plastproduktion

AktueltMærkningMiljø09. 05. 2022 | Allan Malmberg

Erhvervsdrivende undervurderer forbrugermærkninger

AktueltMærkningMiljø09. 05. 2022 By Allan Malmberg

Når virksomheder skal søge om certificeringer af produkter, bevæger de sig ind i en jungle af ressourcekrævende processer. Mange virksomheder undervurderer det arbejde, der er forbundet med mærkning af produkterne.

Antallet af produkter med Svanemærket på det danske marked er steget med 60 procent de seneste 10 år, det viser en rapport fra Miljømærkning Danmark. Men arbejdet med ansøgning til certificeringer er omstændig, og især iværksættere undervurderer processen. Sådan lyder det fra konsulentvirksomheden Mediator. De håndterer dagligt udfordringer for virksomheder indenfor kemi-, miljø- og forbrugermærker.

Det er virksomheder fra alle brancher, der ikke er opmærksomme på det arbejde, der er forbundet med at få produkter certificeret samt efterfølgende markedsføring og licensfornyelse. Dog er vores oplevelse, at især iværksættere slet ikke er bevidste om, at det er yderst ressourcekrævende i arbejdstimer, siger direktør i Mediator Jens Haugaard.

Miljømærkning Danmarks rapport viser, at manglende fornyelse af licens og markedsføring er blandt de hyppigste overtrædelser af miljømærkningsloven. Ifølge professor i økonomisk psykologi på Aarhus Universitet, John Thøgersen, kan det være en af grundene til, at fire ud af fem danskere siger, at det er svært at finde rundt i skoven af mærker.

Virksomhederne har et ansvar for, at mærkerne bliver anvendt korrekt også i markedsføring. Det vanskeliggøres af, at forbrugerne ofte overfortolker mærkerne, som at ø-mærkede varer er sundere end ikke økologiske. Men det er ikke det, ø-mærket betyder. Når mærker fejlfortolkes, uanset om det skyldes bevidste handlinger fra virksomhederne eller ej, er det til skade for forbrugerne og kan i sidste ende også give bagslag for virksomhederne, siger John Thøgersen.

Erfaringen viser, at det tager tid at opbygge genkendelighed ved mærkerne. For eksempel tror mange, at Vegan-mærket er udtryk for bæredygtighed, fordi der ikke er anvendt dyr i produktionen, men det handler jo blot om at produkterne er veganske.

Den store administrative udfordring ved processen helt fra produktion til markedsføring af produkter betyder, ifølge Mediator, at nogle virksomheder kan miste overblikket.

Forbrugermærker kræver, at man er opdateret på lovgivningen om alt fra ingredienser til korrekte betegnelser på etiketterne, samt hvordan man må markedsføre produkterne. Hvis en etikette ikke er korrekt, bliver produktet kaldt tilbage. Dermed mister man dels potentiel indtjening, dels har man tabt penge ved produktionen, fortæller Jens Haugaard.

Kilde: Mediator

Skrevet i: Aktuelt, Mærkning, Miljø

Seneste nyt fra redaktionen

Plastindustrien advarer: Vær forsigtig med køb på udenlandske webshops i juletiden

MaterialerMiljøTop05. 12. 2025

Julen nærmer sig, og med den kommer den årlige bølge af online-indkøb. Men Plastindustrien i Danmark gør nu opmærksom på, at billige varer fra udenlandske webshops som Temu og Shein kan skjule alvorlige risici. Mange af disse produkter er nemlig ikke underlagt EU’s strenge regler for kemi og

Iværksætter med en god idé – men uden CVR-nummer?

AktueltBranchenyt01. 12. 2025

Hvordan bliver en god idé til noget man tjener penge på? For langt de fleste er der to mulige svar på detspørgsmål: ”Start en virksomhed” eller ”Sælg idéen”. Ikke mange ved, at der findes en slags mellemting mellem de to muligheder. Det er jo ikke alle, som ønsker at starte en virksomhed med

Test med specialfilter til opsamling af mikroplast fra bildæk viser gode resultater

MiljøTop01. 12. 2025

Bildæk afgiver mikroplast, når de ruller over asfalten. Nu har en test af et filter udviklet af den danske start-up BAIONYX i samarbejde med Tekniske Universitet (TU) i Berlin med støtte fra Audi Environmental Foundation vist, at det er muligt at opsamle en stor del af disse partikler i

Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday – især de unge ser det som vigtigt

MiljøTop24. 11. 2025

Når danskerne handler på nettet i denne tid op til Black Friday den 28. november, bliver klimavenlige alternativer stadig vigtigere. 4 ud af 10 danskere, mener, at det er vigtigt, at den webshop, de handler hos, tager ansvar for bæredygtighed, sammenlignet med en tredjedel i samme periode sidste år.

Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast

AktueltMaterialerMiljø20. 11. 2025

Coop tager endnu et skridt mod mindre plastaffald i hverdagen. Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie, ”Coop”, produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle plastlåg. Det drejer sig om 4,7 millioner bægre og giver en årlig reduktion på 15 ton plast svarer til en

Ny PFAS-rapport peger på tre veje til at udfase evighedskemikalierne

AktueltMaterialerMiljø17. 11. 2025

Strammere PFAS-regulering stiller nye krav til danske virksomheder. En national vidensplatform, målrettet støtte til SMV’er og øget gennemsigtighed i værdikæderne kan hjælpe industrien med at udfase evighedskemikalierne. PFAS har i årtier været industriens mirakelmiddel. Kemikalierne gør

Norden ligger i den tunge ende vedrørende forbrug og genanvendelse af plast

AktueltMaterialerMiljø11. 11. 2025

De nordiske lande – Danmark, Norge, Sverige, Finland og Island – har mange steder i verden ry for at være grønne foregangslande. Men når det kommer til forbruget og genanvendelsen af plastik er det meget langt fra at være sandt. Det viser et nyt studie, som forskere fra Syddansk Universitet og

Fly-koncept skabt af kompositmateriale skal transportere gods langt mere klimavenligt

AktueltLogistik og lagerMiljø03. 11. 2025

Michelins afdeling for ”inflatable solutions” og den franske luftfartsvirksomhed, Voliris, vil intensivere deres hidtidige samarbejde om fremtidens elektriske godsfly. Et nyt, hybrid flykoncept, der kombinerer egenskaber fra luftskibe og fly med det formål at fremme bæredygtig

Smukfest blev en en ren genbrugsfest – næsten alle genanvendelige krus kom retur

AktueltMaterialerMiljø27. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Danskerne er alt for ivrige ved skraldespande – vi er blandt de værste til at smide mad ud

AktueltMiljø21. 10. 2025

Vi smider som nation alt for meget mad ud, viser nye tal fra Eurostat. Ligesom vi er blandt de værste til at producere affald, ryger der også mere end dobbelt så meget mad i skraldespanden i forhold det europæiske gennemsnit. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr.

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis





Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

/Nyheder

  • Northern Grafics ApS

    Er coating-linjen blevet jeres flaskehals?

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Fra vindtunneller til rumfart: Vakuum til rumfarts undersøgelser

  • HM Systems A/S

    Specialudviklet maskine optimerer etiketteringen hos stor amerikansk fødevare producent

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Centraliseret vakuumsystem reducerer omkostninger for vakuumpakning

  • Northern Grafics ApS

    Klaplejer der styrker produktionslinjens drift – hurtigere skift og færre produktionsstop

  • Northern Grafics ApS

    SML’s Coating-teknologi løfter Produktionen til Næste Niveau i Skandinavien

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Busch og Pfeiffer bringer den nyeste vakuumteknologi til Ajour 2025

  • Robatech Nordic DK ApS

    Varm smeltning: Sikring af kvaliteten af prik- og perlepåføring

  • Northern Grafics ApS

    Northern Grafics bringer Nordson EDI’s Extrusion Dies ind i Emballageindustriens Næste Generation

  • Northern Grafics ApS

    Northern Grafics Udvider Samarbejdet med SML – nu Eksklusiv Agent i Hele Skandinavien

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Plastindustrien advarer: Vær forsigtig med køb på udenlandske webshops i juletiden

    05.12.2025

  • Iværksætter med en god idé – men uden CVR-nummer?

    01.12.2025

  • Test med specialfilter til opsamling af mikroplast fra bildæk viser gode resultater

    01.12.2025

  • Klimavenlig e-handel vokser op til Black Friday – især de unge ser det som vigtigt

    24.11.2025

  • Coop fjerner låg på creme fraiche og reducerer 15 ton plast

    20.11.2025

  • Ny PFAS-rapport peger på tre veje til at udfase evighedskemikalierne

    17.11.2025

  • Norden ligger i den tunge ende vedrørende forbrug og genanvendelse af plast

    11.11.2025

  • Fly-koncept skabt af kompositmateriale skal transportere gods langt mere klimavenligt

    03.11.2025

  • Smukfest blev en en ren genbrugsfest – næsten alle genanvendelige krus kom retur

    27.10.2025

  • Danskerne er alt for ivrige ved skraldespande – vi er blandt de værste til at smide mad ud

    21.10.2025

  • Kontrol slår fast – forbuddet fra 2020 mod PFAS virker efter hensigten

    15.10.2025

  • Kollektive ordninger sammen om ny portal til lettere at søge om erhvervskompensationer

    14.10.2025

  • Priserne for emballageaffald får en tur nedad – og samtidig udrulles beregningsværktøj til alle

    07.10.2025

  • Forsker ser sortering og genanvendelse af plast som en overgangsordning

    06.10.2025

  • Ny fase i EU’s regler mod mikroplast: Nu skal produkter mærkes

    30.09.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

InPak
Plast Panorama

Annoncering i trykte magasiner:

Plast Panorama

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik