• LinkedIn
  • MESSER | MØDER | KURSER
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

EmballageFOKUS

Fokus på emballage og plast

  • Automation
  • Branchenyt
  • Fødevareemballage
  • Logistik og lager
  • Materialer
  • Miljø
  • Mærkning
  • Plastproduktion

AktueltMærkningMiljø09. 05. 2022 | Allan Malmberg

Erhvervsdrivende undervurderer forbrugermærkninger

AktueltMærkningMiljø09. 05. 2022 By Allan Malmberg

Når virksomheder skal søge om certificeringer af produkter, bevæger de sig ind i en jungle af ressourcekrævende processer. Mange virksomheder undervurderer det arbejde, der er forbundet med mærkning af produkterne.

Antallet af produkter med Svanemærket på det danske marked er steget med 60 procent de seneste 10 år, det viser en rapport fra Miljømærkning Danmark. Men arbejdet med ansøgning til certificeringer er omstændig, og især iværksættere undervurderer processen. Sådan lyder det fra konsulentvirksomheden Mediator. De håndterer dagligt udfordringer for virksomheder indenfor kemi-, miljø- og forbrugermærker.

Det er virksomheder fra alle brancher, der ikke er opmærksomme på det arbejde, der er forbundet med at få produkter certificeret samt efterfølgende markedsføring og licensfornyelse. Dog er vores oplevelse, at især iværksættere slet ikke er bevidste om, at det er yderst ressourcekrævende i arbejdstimer, siger direktør i Mediator Jens Haugaard.

Miljømærkning Danmarks rapport viser, at manglende fornyelse af licens og markedsføring er blandt de hyppigste overtrædelser af miljømærkningsloven. Ifølge professor i økonomisk psykologi på Aarhus Universitet, John Thøgersen, kan det være en af grundene til, at fire ud af fem danskere siger, at det er svært at finde rundt i skoven af mærker.

Virksomhederne har et ansvar for, at mærkerne bliver anvendt korrekt også i markedsføring. Det vanskeliggøres af, at forbrugerne ofte overfortolker mærkerne, som at ø-mærkede varer er sundere end ikke økologiske. Men det er ikke det, ø-mærket betyder. Når mærker fejlfortolkes, uanset om det skyldes bevidste handlinger fra virksomhederne eller ej, er det til skade for forbrugerne og kan i sidste ende også give bagslag for virksomhederne, siger John Thøgersen.

Erfaringen viser, at det tager tid at opbygge genkendelighed ved mærkerne. For eksempel tror mange, at Vegan-mærket er udtryk for bæredygtighed, fordi der ikke er anvendt dyr i produktionen, men det handler jo blot om at produkterne er veganske.

Den store administrative udfordring ved processen helt fra produktion til markedsføring af produkter betyder, ifølge Mediator, at nogle virksomheder kan miste overblikket.

Forbrugermærker kræver, at man er opdateret på lovgivningen om alt fra ingredienser til korrekte betegnelser på etiketterne, samt hvordan man må markedsføre produkterne. Hvis en etikette ikke er korrekt, bliver produktet kaldt tilbage. Dermed mister man dels potentiel indtjening, dels har man tabt penge ved produktionen, fortæller Jens Haugaard.

Kilde: Mediator

Skrevet i: Aktuelt, Mærkning, Miljø

Seneste nyt fra redaktionen

Fly-koncept skabt af kompositmateriale skal transportere gods langt mere klimavenligt

Logistik og lagerMiljøTop03. 11. 2025

Michelins afdeling for ”inflatable solutions” og den franske luftfartsvirksomhed, Voliris, vil intensivere deres hidtidige samarbejde om fremtidens elektriske godsfly. Et nyt, hybrid flykoncept, der kombinerer egenskaber fra luftskibe og fly med det formål at fremme bæredygtig

Smukfest blev en en ren genbrugsfest – næsten alle genanvendelige krus kom retur

AktueltMaterialerMiljø27. 10. 2025

Ét år efter introduktionen af Danmarks første genanvendelige festivalkrus har Smukfest, Royal Unibrew og Faerch bevist, at cirkularitet ikke bare er en ambition – det er noget, der virker i praksis. På Smukfest 2025 nåede returprocenten for de genanvendelige krus hele 97 procent – et resultat,

Danskerne er alt for ivrige ved skraldespande – vi er blandt de værste til at smide mad ud

AktueltMiljø21. 10. 2025

Vi smider som nation alt for meget mad ud, viser nye tal fra Eurostat. Ligesom vi er blandt de værste til at producere affald, ryger der også mere end dobbelt så meget mad i skraldespanden i forhold det europæiske gennemsnit. Ifølge opgørelsen har Danmark et samlet madspild på 261 kilo pr.

Kontrol slår fast – forbuddet fra 2020 mod PFAS virker efter hensigten

AktueltMaterialerMiljø15. 10. 2025

I år 2020 indførte Danmark et forbud mod at anvende PFAS i en lang række produkter. Muffinforme, pizzabakker og paptallerkener var blandt dem, som nu skulle fremstilles uden brug af PFAS. Baggrunden er, at PFAS, der også går under navnet evighedskemikalier, er mistænkt for flere alvorlige

Kollektive ordninger sammen om ny portal til lettere at søge om erhvervskompensationer

AktueltMaterialer14. 10. 2025

I forbindelse med produktansvaret for emballageaffald, skal virksomheder, der selv står tilbage som slutbrugere med emballageaffald, ikke ende med regningen. De kan i stedet søge om økonomisk kompensation. Men frem for, at hvert enkel virksomhed selv skal gøre det, har de to

Priserne for emballageaffald får en tur nedad – og samtidig udrulles beregningsværktøj til alle

AktueltMaterialerMiljø07. 10. 2025

I dag går det løs - producentansvaret for emballage træder i kraft. De første meldinger fra fx detailhandlen er tikket ind, og den lyder på højere priser til forbrugerne. Lige op til datoen for ikrafttrædelse har en af def fire store kollektiv-ordninger, Emballageretur, genregnet sine priser, og

Forsker ser sortering og genanvendelse af plast som en overgangsordning

AktueltMiljø06. 10. 2025

Forskere fra Institut for Plante- og Miljøvidenskab på Københavns Universitet har opfundet en ny type materiale, lavet på modificeret stivelse fra byg. Det nye materiale nedbrydes totalt på to måneder, hvis det smides i naturen. Materialet er lavet af naturligt forekommende plantematerialer fra

Ny fase i EU’s regler mod mikroplast: Nu skal produkter mærkes

AktueltMiljø30. 09. 2025

Den 17. oktober 2025 træder næste fase af EU’s begrænsning af mikroplast i kraft. Fremover skal virksomheder dokumentere og mærke, hvis deres produkter indeholder mikroplast. Det skal både begrænse udledningen til miljøet – og give forbrugerne mulighed for at se, hvilke produkter, der er

Loft over affaldsgebyrerne og nye beregninger tager toppen af udgiften ved producentansvaret

AktueltMiljø15. 09. 2025

Da de første priser, der kom i halen på producentansvaret landede ude hos virksomhederne, løb der tamaskrig flere steder. Priserne var lagt højere end forventet, og fra flere siger lød det, at de høje priser kunne koste arbejdspladser. Her kort før den nye lov træder i kraft den 1. oktober, er

Nordpack Industriservice har indgået samarbejde med spansk virksomhed

AktueltBranchenyt15. 09. 2025

Nordpack Industriservice har for nyligt indgået et samarbejde med den spanske virksomhed TECH_M Group. Virksomheden, der ligger i Barcelona, er en fusion af to maskinproducenter i Barcelona, hvilket giver muligheden for at kunne levere fremtidens End-of-Line løsninger til fremsynede

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis





Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

/Nyheder

  • Northern Grafics ApS

    Northern Grafics bringer Nordson EDI’s Extrusion Dies ind i Emballageindustriens Næste Generation

  • Northern Grafics ApS

    Northern Grafics Udvider Samarbejdet med SML – nu Eksklusiv Agent i Hele Skandinavien

  • Busch Vakuumteknik A/S

    50 års trofast tjeneste i produktionen

  • HM Systems A/S

    Præcis top- og bundmærkning sikrer ensartethed og sporbarhed i fødevareemballage

  • TaraPac AB

    Tara Pacs sauceflasker til fødevareproducenter

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Øget produktivitet på mejeriet takket være vakuum fra Busch

  • Northern Grafics ApS

    Fremtidssikret Blown Film Extrusion med Nordson BKG HiCon K-SWE-HD/RS

  • Northern Grafics ApS

    Northern Grafics – Eksklusive partner af Nordson EDI & Nordson BKG i Skandinavien

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch Vacuum Solutions på DanFish International 2025 i Nordens Paris

  • Northern Grafics ApS

    Statiske udfordringer til resultater – Northern Grafics og Simco-Ion viser vejen på K 2025

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Fly-koncept skabt af kompositmateriale skal transportere gods langt mere klimavenligt

    03.11.2025

  • Smukfest blev en en ren genbrugsfest – næsten alle genanvendelige krus kom retur

    27.10.2025

  • Danskerne er alt for ivrige ved skraldespande – vi er blandt de værste til at smide mad ud

    21.10.2025

  • Kontrol slår fast – forbuddet fra 2020 mod PFAS virker efter hensigten

    15.10.2025

  • Kollektive ordninger sammen om ny portal til lettere at søge om erhvervskompensationer

    14.10.2025

  • Priserne for emballageaffald får en tur nedad – og samtidig udrulles beregningsværktøj til alle

    07.10.2025

  • Forsker ser sortering og genanvendelse af plast som en overgangsordning

    06.10.2025

  • Ny fase i EU’s regler mod mikroplast: Nu skal produkter mærkes

    30.09.2025

  • Loft over affaldsgebyrerne og nye beregninger tager toppen af udgiften ved producentansvaret

    15.09.2025

  • Nordpack Industriservice har indgået samarbejde med spansk virksomhed

    15.09.2025

  • Svært at vælge det mest bæredygtige materiale – selv forskere blev overrasket i en amerikansk test

    08.09.2025

  • Producent frygter de høje afgifter for bølgepap vil modvirke intentionen bag producentansvaret

    29.08.2025

  • CRISP-projekt skal vise vejen mod genanvendelse af fødevareemballage til ny fødevareemballage

    25.08.2025

  • Konkurrencen om emballageaffaldet er i gang – Emballagereturs prisliste er klar

    18.08.2025

  • Nu genoptager verdens lande forhandlingerne om en plastaftale – som skulle være aftalt i 2024

    12.08.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

InPak
Plast Panorama

Annoncering i trykte magasiner:

InPak
Plast Panorama

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik