Den danske detailbranche har slet ikke grebet de muligheder, som RFID-teknologien tilbyder. På verdensplan brager den frem med en årlig vækst på 15 procent og et marked, der i 2030 forventes at overstige 325 mia. kr.
Og det er ikke fordi, teknikken er dem ukendt. Den bliver allerede i dag udnyttet i stor stil til bl.a. intern automatisering af lagerstyring og produktkontrol, men det er i forhold til kunderne, at de misser fordelene.
– I kommunikationen til kunderne er detailbranchen meget konservativ. De fysiske forretninger er generelt tilbageholdende med at dele andre produktinformationer end de højst nødvendige såsom prisen, siger Lars Henrik Larsen, videncenterchef for Videnscenter for digital handel og tilføjer:
– RFID-tags er ellers et oplagt middel til at forbedre kundeservicen og øge salget, fordi kunderne kan tilegne sig fordelagtig viden om produkterne, samtidig med at virksomhedernes gennemsigtighed og dermed troværdighed højnes. RFID-tags gør det også muligt for personalet hurtigt at tilegne sig relevant produktviden ud over den, som kunderne har adgang til.
Det er sjældent at nystartede virksomheder og butikker har en fordel fremfor de mere etablerede, men lige præcis her er det på mange måder tilfældet.
– Det kan være en værdifuld, men stor mundfuld for store etablerede virksomheder at implementere RFID-tags på alle varer og tilmed ændre den forventning til servicen, som kunderne har, når de træder ind i butikken. Her har nyopstartede virksomheder en fordel i, at det er mere enkelt at gå til, og RFID-enheder er faldet så meget i pris, at selv de typisk kan få råd, siger Lars Henrik Larsen.
Teknikkens muligheder kender man godt til hos Optiker- og høreklinikkæden 2Ø
– Det skaber en wauw-effekt for kunder, at de kan få sendt information om et udvalgt produkt op på storskærme og se for eksempel brillen i alle varelagerets farver og former. For mange kunder er det en ukendt teknologi, og det er en god samtalestarter i kommunikationen med dem, siger Rasmus Bertelsen Planck, stifter og direktør hos 2Ø.
Mens det typisk er prisen, som er den mest fremtrædende information, kunderne kan hente om produkter i de fleste butikker, har man valgt at fjerne lige præcis dén information hos 2Ø.
Kunderne først får den oplyst via storskærme ved RFID-scan.
– Briller, solbriller og høreapparater ligger i en prisklasse, hvor det er en fordel, at kunderne har valgt produktet ud fra smag frem for pris og på den måde er et step videre i købsprocessen, når de får oplyst prisen, siger Rasmus Bertelsen Planck.
Kilde: 2Ø