Omkring 20 procent af danskerne er villige til at betale lidt ekstra for produkter i en bæredygtig emballage ligesom manglende information korrekt sortering kan betyde, at vi stiller varen tilbage på hylden.
Det er to af yderpunkterne i et stort forbrugerstudie ”Suspack – consumer response toward sustainable food packaging solutions” fra forbrugeradfærdseksperterne på MAPP Centre, Aarhus Universitet.
Blandt de medvirkende virksomheder var Nestlé, og her falder resultatet fint i tråd med den rejse, som man selv er på.
Vi kommer nu med Nescafé Gold i en refill softpack-emballage af monomateriale – dvs. helt igennem lavet af kun én type plastik. Materialet er derfor nu designet til genanvendelse, fordi det kan affaldssorteres som plastik. Dette vil vi også ændre for hele Nescafé-serien og er en del af Nestlés globale ambition om i 2025 kun at bruge emballage, der er genbrugelig eller genanvendelig, siger Anna Lindqvist, som er marketing manager for Nescafé i Norden.
Desuden bliver Nescafés softpack-materiale (plastlaminat) med skiftet fra ikke-genanvendelig emballage også over 20 pct. Lettere, fordi der ikke længere er en aluminiumsbarriere i den ikke-genanvendelige pose, som ikke er der mere nu. Ser man på 2020-volumener for Danmark og Nescafé Gold-sortimentet, betyder det, at Nescafé sparer omkring fire tons emballagemateriale.