
Pengene sidder løs hos mange danskere, når det bliver fredag, og dermed den helt store udsalgsdag, Black Friday. Også den nykomne lillesøster, Cyber Monday oplever stigende popularitet, viser en undersøgelse fra PwC og Opinium.
Faktisk sidder pengene en smule mere løst i år, end de gjorde sidste år. Danskerne forventer at bruge 2.037 kroner i gennemsnit på udsalget i forbindelse med de to udsalgsdage. Det er en lille stigning fra sidste år, hvor de i gennemsnit brugte 2.008 kr. Desuden planlægger mænd at bruge flere penge end kvinder (2.510 kr mod 1.550 kr).
Ifølge undersøgelsen er 56 procent interesserede i at handle i forbindelse med Black Friday eller Cyber Monday. 18 procent forventer at handle, og 38 procent regner med at handle, hvis der byder sig en god handel. Kun 21 procent er slet ikke interesseret i Black Friday.
Black Friday er relativt populært blandt danskerne, der ser udsalget som en mulighed for at spare penge og samtidig få mere ud af julegavebudgettet. Af dem, der er interesseret i Black Friday, planlægger 65 procent at købe noget til dem selv, og hele 71 procent planlægger at købe noget til deres familie, fortæller Henrik Trangeled Kristensen, partner og industrileder for retail i PwC.
4 ud af 10 danskere forventer at bruge penge på tøj, sko og accessories, og de fleste planlægger at bruge det samme beløb som sidste år. Knap hver fjerde (23 procent) planlægger at bruge flere penge på elektronik end sidste år.
De fleste danskere planlægger desuden at købe deres udsalgsvarer online med levering, mens knap en tredjedel planlægger at købe deres udsalgsvarer i fysiske butikker. 16 procent vil købe deres udsalgsvarer online med click and collect, og 3 procent vil benytte sig af såkaldte ‘voice recognition devices’.
Derfor er det afgørende som online-forhandler at have styr på sine forsyningskæder, da man risikerer at miste kunderne igen, hvis ikke de modtager deres køb til tiden, eller hvis de modtager den forkerte eller en beskadiget vare. Når man leverer de rigtige produkter til tiden, så er der langt større chance for, at kunderne kommer igen, understreger Henrik Trangeled Kristensen.
Kilde: PwC