Ofte bliver den bare smidt ud eller bliver liggende ved kassen – den velkendte papirbon fra et indkøb i en butik. Men mange bække små, mener man i Sverige, hvor de to butikskæder Willys og Hemköp nu vil gå over til et digitalt bonsystem i løbet af de kommende måneder.
Det sker efter et pilotprojekt med ansatte i de to kæder, og nu er man klar til at gå i luften for alvor.
– Pilotprojektet er hidtil faldet ud til vores tilfredshed, og fortsætter det på samme måde, så er vi klar til at gå i luften i løbet af første halvdel af i år, siger Bo Bäckström, der er systemchef på Axfood.
Og det giver god mening at skippe den lille papirdims. Hvis alle kunderne vælger at gå over til den digitale bon, vil man spare cirka 255 mio. kasseboner. Ser man på hele Sverige, så udskrives der, ifølge Svensk Handel, imponerende 1,7 mia. kasseboner om året. Papirforbruget modsvarer hele 60.000 træer.