
100 styk.
Det lyder ikke af mange, men hos Mercedes-Benz er man svært godt tilfreds med, at det på mindre end et år er lykkedes at sælge 100 styk af sine to el-drevne lastbilsmodeller. Faktisk bringer det Danmark op i top som værende et af de markeder i Europa, hvor bilgiganten sælger flest lastbiler på el.
Hos Hessel Trucks, som har overtaget det officielle importørskab af Mercedes-Benz lastbiler i Danmark, spår Mikael Voigt endnu større efterspørgsel efter de emissionsfri lastbiler:
– Manglen på både offentlig støtte og dedikerede ladestandere til el-lastbiler har gjort, at salget af el-lastbiler har været præget af en vis tilbageholdenhed. Men de nye salgstal bekræfter, at selvom der fortsat er mange ubekendte ved at skifte fra diesel til el, og at visse typer erhvervskørsel endnu ikke er mulig på ren el, så er der både vilje til og konkrete planer om at komme i gang hos de danske vognmænd og professionelle transport-købere, siger Mikael Voigt, eMobility & PR Manager hos Hessel Trucks.
Der har ellers været stor utilfredshed i store dele af transportbranchen med en ny lov, der sender en ekstraregning til de transportører, der fortsætter på fossile brændstoffer efter 2025.
Så selvom der har været blokader af forskellig slags, og mange vognmænd har udtalt sig meget negativt om muligheden for at køre på, el, er man mere positiv hos Mercedes-Benz.
– Faktisk er vi først lige begyndt. I de kommende år vil vi se effekterne af både national- og EU-lovgivning, som sammen med udrulning af ladestandere og øget efterspørgsel fra transportkøbere og forbrugere vil bevirke, at endnu flere vil skifte til fuldelektriske modeller. Hos Mercedes-Benz Trucks forventer vi faktisk, at hele 60 % af produktionen i Europa i 2030 vil være 0-emissions lastbiler, fortæller Mikael Voigt.
eEconic er den bedst sælgende model. Det skyldes primært kommunale udbud, hvor eEconic enkelt kan erstatte de tilsvarende diesel- og gasdrevne udgaver af Econic. Det betyder, at kommunerne hurtigt og effektivt kan reducere deres CO2-udslip markant og samtidig opnå 100 % lokal emissionsfri kørsel i byerne.
Hovedparten af de bestilte el-lastbiler er allerede under kærlig behandling hos opbyggerne og vil komme i drift senere på året.
Senere i år introducerer Mercedes-Benz desuden en eActros 300 City trækker, og i slutningen af 2024 følger den store trækker, eActros LongHaul, med helt nyt førerhus og en rækkevidde på over 500 km.