I et joint venture med den svenske pyrolysevirksomhed, Enviro, og en af verdens største kapitalforvaltere inden for energi, Antin, offentliggør Michelin nu byggeriet af en stor fabrik til genanvendelse af dæk i Sverige.

Byggeriet bliver trekløverets første, fælles fabrik. Her udnytter man Enviros avancerede teknologi til at udvinde råmaterialer som carbon black og pyrolyseolie fra udtjente dæk – vigtige råstoffer i bl.a. dækproduktion, der skal indgå i nye Michelin-dæk.
Byggearbejdet er allerede begyndt i den svenske by Uddevalla nord for Gøteborg. Når fabrikken går i produktion i løbet af 2025, bliver det med en proceskapacitet på ca. 35.000 tons brugte dæk årligt.
En million tons brugte dæk
Michelin, Antin og Enviro annoncerede i marts 2023 planer om at bygge en række genanvendelsesfabrikker rundt om i Europa med en samlet proceskapacitet på en million tons brugte dæk om året. Alle fabrikkerne baseres på Enviros pyrolyse teknologi.
Fabrikken i Uddevalla er dermed det første skridt på vejen til et netværk af genanvendelsesfabrikker i Europa, der bl.a. skal forsyne Michelin med genanvendte råmaterialer til produktionen af dæk i fremtiden.
Verden over er mængden af dæk, der sendes til destruktion, i kraftig vækst. Alene i Europa kasseres årligt ca. 3,5 millioner tons dæk. Ved at erstatte ny-produceret carbon black med genanvendt er det muligt at reducere drivhusgasudledningerne fra produktionen af dette råstof med mere end 90 pct.
