Når der skal udrulles et ladenet til den tunge trafik, vil det i alt overvejende grad være private aktører, der kommer til at stå bag, og på sigt sikre, at Danmark lever op til EU’s krav om opladningsmuligheder til tung transport.
Det blev afklaret efter et møde mellem ladebranchen, Vejdirektoratet og transportministeriet
En holdning, som Jacob Stahl Otte, direktør i Drivkraft Danmark, er enig i.
– Jeg vil gerne rose både ministeren og myndighederne for deres konstruktive tilgang og for at anerkende, at branchen selv vil stå for størstedelen af omstillingen. Det er positivt, at den nye udrulningsplan sikrer, at offentlig støtte kun bliver brugt, hvor markedet ikke selv leverer. Det er godt både for samfundsøkonomien og for den grønne omstilling, påpeger han.
Ligesom tilfældet er med ladenettet til personbiler, vil ladeinfrastrukturen til den tunge trafik koste milliarder at bygge op.
– For næsten to år siden satte vores medlemmer sig som mål at etablere 100 offentligt tilgængelige ladestationer til den tunge transport inden 2030. Vores medlemmer mener, at el er fremtiden også til den tunge transport, og de har derfor valgt at investere i ladeinfrastrukturen før efterspørgslen. Denne proaktive tilgang skal også være med til, at flere vognmænd tør skifte til el-lastbiler, siger Jacob Stahl Otte.
Sammen med Cowi har Drivkraft Danmark Cowi udarbejdet en analyse af det fremtidige ladebehov og planlagte ladestationer uden offentlig støtte. En undersøgelse, der ligger til grund for aftalen med myndighederne.
Vejdirektoratet har indgået aftaler med tre forskellige private ladeoperatører, som skal stå for etablering og drift af de første fire af fem planlagte ladeparker, der åbner i 2025. De tre er Norlys, Circle K og Eon.
Drivkraft Danmarks medlemmer forventer allerede i 2024 at kunne dække de store danske motorveje med opladningsmuligheder til el-lastbiler, hvilket vil sikre, at Danmark kan opfylde EU’s krav inden 2025.
Kilde: Drivkraft Danmark