Levering og påbygning af chassisvægte på lastbiler er blevet et nyt strategisk indsatsområde for Scanvaegt Systems. Målgruppen er vognmænd, der har med slamsugning, kroghejs og affaldskomprimering at gøre, og hvor nøjagtig vejning betyder alt for afregningen.
Konkurrencesituationen tvinger vognmændene til at fokusere mere og mere på lønsomhed og effektivitet.
Udmeldingen kommer fra business manager Lennart Svenstrup fra Scanvaegt Systems i Aarhus, som forklarer;
– Vognmændene kører efter afregning og fokuserer som aldrig før på tid og økonomi. Derfor er det afgørende, at vognmændene har styr på de indsamlede mængder, uanset om det er fra slamsugning, byggeaffald i containere eller affaldsindsamling fra industrien. Denne opgave kan løses med et vejesystem på lastbilen.
For at opnå en præcis og driftsikker vejeløsning opfordrer han til, at vognmændene får vejeceller monteret på chassiset, når nu alligevel lastbilen er hos lastbilopbyggeren. Typisk drejer det om seks vejeceller – tre i hver side – som bliver bygget på chassiset.
– Med chassisvægten får vognmanden et stabilt og robust mobilt vejesystem, som på enkel måde sikrer præcise vejeresultater og eliminerer risiko for overlæs. Vejecellerne er ubevægelige dele, som hverken skal smøres, bliver slidte eller ruster, forklarer Lennart Svenstrup.
Chassisvægten er designet med standardkomponenter og består ud over selve vejecellerne af kabler, vejeinstrument samt kvitteringsprinter og eventuelt en opkobling til internettet.
Som en del af en komplet pakkeløsning tager Scanvaegts serviceteknikere nu ud til lastbilopbyggeren og monterer, kalibrerer og verificerer vejecellerne, inden lastbilen bliver leveret til vognmanden. Scanvaegts team medbringer også selv de store vægtlodder, der skal anvendes til kalibrering og verifikation af den færdigmonterede chassisvægt på bilen.