En debat om plast havner hurtigt i muddergrøften med usaglige argumenter. Nu vil brancheorganisationen Plastindustrien relancere deres ’Realistisk om plast’-kampagnen, hvor man vil forsøge at få flere nuancer ind i den ofte sort/hvide-holdning, der er til plast.
Den nye kampagne bygger videre på den tidligere, der primært var rettet mod forbrugerne. Nu kommer nyt indhold, der bl.a. har fokus på genbrug, genanvendelse og plastens rolle i byggeriet.
Isolering, kabler, rør, vinduer og døre er nogle af de mange plastprodukter, der indgår i byggerier. En ny animationsfilm skal fremhæve plastens store rolle i byggeriet for at få flere danskere til at reflektere over værdien ved plast.
’Realistisk om plast’-kampagnen er blevet godt modtaget, men vi er langt fra i mål. Derfor vil vi med de nye kampagneelementer gøres vores til at starte en mere løsningsorienteret dialog om branchens udfordringer – fx ved at vise hvordan vi i plastbranchen konkret arbejder med at øge genbrug og genanvendelse. Samtidig sætter vi også fokus på plastens store rolle i byggeriet, der for de fleste nok er lidt ukendt, siger Lars Hall Bæk Farsøe, kommunikationschef i Plastindustrien.
Relanceringen består bl.a. af casevideoer fra genanvendelsesvirksomheden Aage Vestergaard Larsen A/S, emballagevirksomheden Plus Pack A/S og en animationsfilm om plastens rolle i byggeriet.
Efter sommerferien bliver der tilføjet flere nye kampagneelementer – eksempelvis i form af undervisningsmateriale målrettet udskolingen og annoncer som optakt til kommunalvalget. Derudover vil nogle af mest kritiske kommentarer på kampagnens Facebook-side blive taget under kærlig behandling.
Kilde: Plastindustrien