
Hos Heineken vil man erstatte plastringen, der traditionelt har holdt dåserne sammen i deres firepak-emballage, og i stedet gå over til en pap-variant med samme funktion. De vil også droppe krymplasten i multipakninger. Her vil der også komme en fiberbaseret løsning.
Det sker dog ikke lige med det samme på alle markeder. Heineken begynder ændringen i Storbritannien og investerer 22 millioner pund i ny teknologi og nye produktionslinjer. Fra april 2020 vil de nye emballageløsninger være tilgængelige i Storbritannien på kendte mærker som Heineken, Foster’s og Kronenbourg 1664. Ved udgangen af 2021 vil emballagen til alle Heinekens drikkevaremærker i Storbritannien, herunder mærker som Strongbow og John Smith, være plastfri.
Derefter kommer turen til de næste cirka 190 markeder, som Heineken er på, i resten af verden.
Det er ikke en pludselig indskydelse, der har fået bryggerigiganten til at skifte. Arbejdet med at finde de helt rigtige løsninger har stået på i cirka tre år.