Carlsberg har droppet den velkendte krympeplast til at holde en sixpack, eller multipak, sammen. Nu vil den nederlandske bryggerigigant Heineken gøre det samme. Man vælger dog en lidt anden løsning end den lim, som Carlsberg har introduceret.
Hos Heineken vil man erstatte plastringen, der traditionelt har holdt dåserne sammen i deres firepak-emballage, og i stedet gå over til en pap-variant med samme funktion. De vil også droppe krymplasten i multipakninger. Her vil der også komme en fiberbaseret løsning.
Det sker dog ikke lige med det samme på alle markeder. Heineken begynder ændringen i Storbritannien og investerer 22 millioner pund i ny teknologi og nye produktionslinjer. Fra april 2020 vil de nye emballageløsninger være tilgængelige i Storbritannien på kendte mærker som Heineken, Foster’s og Kronenbourg 1664. Ved udgangen af 2021 vil emballagen til alle Heinekens drikkevaremærker i Storbritannien, herunder mærker som Strongbow og John Smith, være plastfri.
Derefter kommer turen til de næste cirka 190 markeder, som Heineken er på, i resten af verden.
Det er ikke en pludselig indskydelse, der har fået bryggerigiganten til at skifte. Arbejdet med at finde de helt rigtige løsninger har stået på i cirka tre år.
Hos Heineken vil man erstatte plastringen, der traditionelt har holdt dåserne sammen i deres firepak-emballage, og i stedet gå over til en pap-variant med samme funktion. De vil også droppe krymplasten i multipakninger. Her vil der også komme en fiberbaseret løsning.
Det sker dog ikke lige med det samme på alle markeder. Heineken begynder ændringen i Storbritannien og investerer 22 millioner pund i ny teknologi og nye produktionslinjer. Fra april 2020 vil de nye emballageløsninger være tilgængelige i Storbritannien på kendte mærker som Heineken, Foster’s og Kronenbourg 1664. Ved udgangen af 2021 vil emballagen til alle Heinekens drikkevaremærker i Storbritannien, herunder mærker som Strongbow og John Smith, være plastfri.
Derefter kommer turen til de næste cirka 190 markeder, som Heineken er på, i resten af verden.
Det er ikke en pludselig indskydelse, der har fået bryggerigiganten til at skifte. Arbejdet med at finde de helt rigtige løsninger har stået på i cirka tre år.