
Intet er så skidt, at det ikke er godt for noget, mener et gammelt ordsprog, og det passer meget godt for vores indkøbsvaner over internettet, påpeger en analyse fra Voyado Retail Radar, der har analyseret over 2. mio. køb fra oktober 2022 til september 2023
Økonomien har været presset for mange i den periode, og hårdere økonomiske tider har ført til mere bæredygtige indkøbsvaner. I takt med at antallet af køb falder, kan man nemlig se en positiv tendens i forhold til returneringer. I Voyado Retail Radar 2023 ser det ud til, at returneringerne faldt med en tredjedel i forhold til samme periode i 2022.
Danskerne handler i gennemsnit 84 procent oftere online end i fysiske butikker, men med hyppige online-indkøb stiger antallet af klimabelastende transporter og returvarer også.
Vi handler både mere sjældent og køber færre produkter pr. køb. I forhold til samme periode i 2022 er den danske gennemsnitskvittering faldet med en femtedel (17 procent) og antallet af indkøb med ni procent.
Derudover returnerer danskerne 35 procent færre varer sammenlignet med samme periode sidste år, og returneringerne udgør en mindre del af det samlede beløb på kvitteringen, hvilket er et tegn på, at forbrugerne har ændret deres købsadfærd.
Faldet i returneringer gælder ikke kun for Danmark, men er en tendens, der kan ses i hele Norden. Et stigende antal forbrugere vælger at returnere varer i fysiske butikker, selv om mange køb stadig foretages online. I år er antallet af online-returneringer faldet med 20 procent i Norden sammenlignet med samme periode sidste år, mens returneringerne i de fysiske butikker er steget med fem procent.
– Tendensen er tydelig og afspejler en forandring, hvor forbrugerne bliver mere og mere bevidste om deres beslutninger. Ud over forbrugernes egen indsigt i miljøpåvirkningen ved at returnere varer kan de færre returneringer i forbindelse med e-handel også kobles til de tiltag, som detailhandlere har iværksat – såsom returgebyrer og øget fokus på at omdirigere returvarer til fysiske butikker. Det bliver interessant at følge med i, hvordan denne tendens fortsætter med at udvikle sig, efterhånden som den økonomiske situation ændrer sig, siger Felix Kruth, Chief Product Officer hos Voyado.
Kilde: Voyado