
Med det stigende marked for elbiler, dukker der også andre forretningsmuligheder op. Et af områderne er transport af gamle, brugte eller beskadigede Li-ion batterier. Det har svenske Wellplast i Åstorp i Skåne funderet over, og har udviklet en ny emballage, der har affødt ganske stor interesse i de stærk stigende elbilsindustri.
Batteriindustrien er stærkt reguleret både af lovkrav og industristandarder, og det er forskelligt alt efter, hvor i verden markedet er placeret. Bilbatterier (Lithium-Ion) er klassificeret som farligt gods, hvilket betyder, at deres emballage skal være UN-certificeret (UN-3480).
Et batteri til en elbil består af individuelle celler samlet til moduler, som derefter samles og tilsluttes et batteristyringssystem. I alt er batteripakkerne i de fleste tilfælde meget tunge, i de større biler kan de veje op til ni hundrede kilo, og nogle gange danner de selve rammen af køretøjet.
Der er ingen standard for batterier til elbiler, så det gjaldt for virksomheden at finde en løsning, der kunne klare de fleste formater og størrelser, og som også kunne bruges i et retursystem.
Løsningen blev en emballage på 1,8 x 1,2 meter, der kan foldes. I emballagen er der også meder med metalforstærkning, hvor batteriet hviler og en del af den nederste sidevæg kan fjernes, så man kan læsse batteriet med en lastbil. Batteriet fastgøres derefter med en strop. Materialerne er PEHD og PP. Wellplast fremstiller ikke selv låg og paller, de kommer fra en ekstern partner.
Batterier er opdelt i tre klasser, grøn, gul og rød, hvor grøn naturligvis er et helt OK batteri og gul er et brugt eller lettere beskadiget. Et rødt batteri er et kritisk batteri, hvor der kræves en anden type emballage. Wellplasts løsninger håndterer grønne og gule batterier.
Emballagen er UN-certificeret efter UN-3480. Certificeringen betyder, at emballagen skal tåle et fald på 1,2 meter ved en temperatur på minus atten grader. Et hårdt krav, hvis der er et ni hundrede kilos batteri indeni.
– Vi er gode til industriel emballage og har arbejdet meget med bilindustrien gennem årene, og vi indså for et stykke tid siden, at batterilogistik ville være et interessant område, siger Jacob Volckerts hos Wellplast.
Transportemballager for elbilsbatterier er et relativt nyt og lille marked, så det er småt med leverandører på nuværende tidspunkt, men Wellplast har fået god respons fra bilindustrien på en række messer, de har deltaget på.
Kilde: Packnews.se