VW, der i øjeblikket har stor succes med at modtage præbookinger af den kommende elbil, har også travlt med andre gøremål. Bilfabrikken, der er blandt verdens største, har fået et nyt logistikcenter i Wilhelmshaven på 40.000 kvm. Det er Imperial Logistics, som er ansvarlig for driften af anlægget.
Bygning af en bil er en kompliceret størrelse, der ikke bare involverer selve samlefabrikken, som er den mest ikoniske. Men den skal jo have noget at samle ud fra, og det er her, at det nye anlæg kommer i spil. På de 40.000 kvm er der plads til 7.000 dele, som kan havne i VW og Audi-biler.
Det hele kommer til at have en grad af automatisering, og det er nødvendigt, hvis man som bilfabrikant skal tjene penge på at sælge sine biler. Produktionsomkostningerne skal holdes i ave, og det gælder ikke mindst logistikken. Eller som Beatrice Liedtke, site manager hos Imperial Logistics International, siger:
– Vi betragter billogistik som kongen af al logistik, med god grund. I ingen anden sektor skal forbindelserne i forsyningskæden være så præcise.