
Antallet af elbusser i verdens metropoler vokser, og nu kan de udstyres med dæk, der er specifikt designet til elbusser. Goodyear har udviklet Urbanmax Commuter-dækket til dette formål.
Selvom dækket er skabt med elbusser i tankerne, kan traditionelle busser også benytte dem. Dette betyder, at virksomheder kun behøver én type dæk på lager under overgangen fra diesel og hybrid til ren elektrisk drift.
Ud over at opfylde tekniske krav til moderne busser, som høj belastningsevne, er dækket også tilpasset de ændrede miljøstandarder i Europa. Dette inkluderer kortere offentlig transportafstande, der bidrager til at reducere CO2-emissionerne. “Park and ride”-tjenester har fået øget popularitet på grund af bestræbelserne på at løse trængselsproblemer og forbedre luftkvaliteten i byerne.
Sådanne ture medfører mindre slid på dækkets slidbane og sidevæg sammenlignet med typiske bybusser og omfatter ture mellem 20 og 100 kilometer, som er ideelle for nutidens elbusser. Dækket har en forstærket sidevæg, der gør det mere modstandsdygtigt over for slid og skader, hvilket øger dets holdbarhed, og forbedrer komforten under rejsen.
En indbygget RFID-chip (radiofrekvensidentifikation) hjælper serviceudbydere, forhandlere og flåder med at håndtere deres dæk mere effektivt. Flådeoperatører får præcis information om lagerstatus, ydeevne og karkasstyring. Dette sparer også tid ved rutinemæssige vedligeholdelseskontroller, da dækdataene giver besked om eventuelle problemer, der kræver opmærksomhed.
‘IntelliMax’-riller mindsker slidbaneslitage og forbedrer trækkraft og stabilitet, mens ‘Flexomatic’-lameller og slidbaneblokke med låsefunktion forbedrer vejgrebet under opbremsning. 3D-lameller med låsefunktion begrænser bevægelsen af blokkene og sikrer høj kilometertal og bedre trækkraft på vinterveje.
Dækket har en længere levetid, da det er fuldt regummierbart.
Kilde: Goodyear