
Risiko for stress stiger, hvis man som medarbejder oplever uklare og modstridende krav. Ikke mindst, hvis det finder sted over en længere periode.
For at hjælpe med med at håndtere sådanne situationer har Arbejdstilsynet udarbejdet en vejledning, som kan hjælpe med at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress og andre konsekvenser for helbredet.
– Uklare og modstridende krav kan være både udviklende og motiverende for medarbejderne. Faktisk kan det uklare og dilemmafyldte være netop det, der giver de ansatte mulighed for indflydelse på, hvordan de udfører deres arbejde. Er forebyggelsen til gengæld utilstrækkelig, kan uklare og modstridende krav have alvorlige konsekvenser for medarbejderens helbred. Det kan fx øge risikoen for langvarig stress, siger direktør i Arbejdstilsynet Sine Frederiksen.
Hun påpeger, at det altid er arbejdsgiveren pligt at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø, og at der er god hjælp at hente i den nye vejledning.
At forebygge stress som følge af uklare og modstridende krav kræver en vedvarende, fælles indsats fra både ledelse og medarbejdere på arbejdspladsen.
Vejledningen er den anden vejledning om psykisk arbejdsmiljø, der kommer i kølvandet på bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø, som trådte i kraft 1. november 2020. Den første vejledning handler om stor arbejdsmængde og tidspres. Senere vil en vejledning om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker blive offentliggjort.
Kilde: Arbejdstilsynet