I forlængelse af klimapartnerskabernes anbefalinger lancerer PVC Informationsrådet en klimakampagne. Netop PVC-plast har stort potentiale til at bidrage til opfyldelse af klimamålene. Kampagnen bygger primært på de resultater, som den europæiske PVC-industri har opnået gennem miljøprogrammet VinylPlus.
Holdbarhed og genanvendelse er egenskaber, som knytter sig til PVC-plast. PVC er det mest anvendte materiale i byggeriet –her anvendes 70 procent af de omkring fem millioner tons PVC, der produceres i Europa hvert år. Samtidig har PVC-industrien arbejdet målrettet på at udfase uønskede stoffer og øge genanvendelsen gennem de seneste to årtier gennem miljøprogrammet VinylPlus, der samler hele værdikæden af PVC-relaterede virksomheder.
– Da vi læste klimapartnerskabets rapport, slog det os, at PVC-plast kan bidrage til opfyldelse af overraskende mange af målene som partnerskabet opstiller. Eksempelvis når det gælder langtidsholdbare og genanvendelige byggeprodukter, udvikling af biobaserede materialer samt udvikling af nye tilsætningsstoffer, der muliggør genanvendelse, siger direktør i PVC Informationsrådet, Ole Grøndahl Hansen.
Kampagnen vil bestå af faktaark og videoer, der i kort form forklarer koblingen mellem PVC og klima. Målgruppen er relevante folketingsudvalg, miljømyndigheder, kommunale beslutningstagere, grønne organisationer, erhvervslivet og andre med interesse for plast og klima.