• LinkedIn
  • MESSER | MØDER | KURSER
  • KONTAKT
  • ANNONCERING
  • PARTNERLOGIN

EmballageFOKUS

Fokus på emballage og plast

  • Automation
  • Branchenyt
  • Fødevareemballage
  • Logistik og lager
  • Materialer
  • Miljø
  • Mærkning
  • Plastproduktion

Mærkning30. 03. 2017 | Katrine Meyn

Når etiketter er en del af brandet

Mærkning30. 03. 2017 By Katrine Meyn

På 15 år har et lille bryggeri på solskinsøen Bornholm udviklet sig til et af de ledende bryggerier af specialøl. Professionalisering af bryggeri og udviklingen af en skarpere produktprofil – herunder etiketter – er medvirkende til successen for Svaneke Bryghus. Takket være ny selvklæbende teknologi og en ny serie etiketpapir er det nu muligt at klæbe selv på våde overflader – og netop etiketterne er en vigtig del af Svanekeøllens brand

Af Ingolf Doler
Oversat af Mathilde Hegedahl

Specialøl nyder stor popularitet. Det der begyndte med ”kærlighed” til øl på verdensplan, har nu udviklet sig til et hurtigvoksende forretningssegment.
Flere og flere bryggerier bevæger sig ind på dette marked. Selv store bryggerier forsøger at præsentere sig som leverandører af specialøl. At producere specialøl kræver stor tålmodighed og ikke mindst passion.
Svaneke Bryghus, som nu rangerer som et af de største specialbryggerier i Danmark, opfylder disse kriterier til fulde. Svaneke Bryghus giver øl den tid, det kræver. Omhu er ikke bare et ord, det er et mantra. Øl skal brygges med omhu.
Svaneke Bryghus blev grundlagt i år 2000, og de sælger nu mere en 2,2 millioner flasker og producerer totalt mere end to millioner liter øl om året.
Sortimentet omhandler 30 forskellige øl fra American Pale Ale og en klassisk Pilsner til en stærk Baltic Porter med en alkoholprocent på 7,2. Siden 2005 har en tysk brygmester sikret, at kun de fineste ingredienser tilsættes bryggeriets flasker og tønder.

Flaskens udseende spiller en vital rolle
Succes afhænger ikke kun af at mestre ølbrygning på højt niveau.
-Vi arbejder på et fascinerende – men også et ekstremt hårdt marked. Især efter at multinationale bryggerier begyndte at interessere sig aktivt for brygning af specialøl, siger Daniel Barslund, der er direktør hos Svaneke Bryghus.
-Kvalitet er vores vigtigste argument. Kunder, som først prøver vores øl én gang, vender altid tilbage, og her spiller udseendet af flasken også en vigtig rolle, siger han videre.
Svanekes etiket er formet efter øen Bornholm, hvor bryggeriet hører hjemme, og hvor alt øl brygges.
-Vores brygmester lader sig i høj grad inspirere af Bornholm og øens natur, når der skal udvikles nye bryg. Bornholm har et stærkt brand både som turistdestination og som et sted, hvor iværksætteri og kreativitet udfoldes særligt inden for fødevarer, forklarer Barslund og fortsætter:
-At bruge Bornholm i bryggeriets markedsføring, giver god mening. Samtidig har det været vigtigt for os at finde frem til en etiket med et udseende og et ”touch”, som udtrykker kvalitet. Dette er allerede en meget almindelig strategi i vinindustrien.
Barslund er meget bevidst om, at luksusprodukter inden for drikke- og fødevarer fortæller en historie, der appellerer til kundernes følelser. Ud fra et teknisk perspektiv har designet givet store udfordringer.
På Svaneke Bryghus’ fuldautomatiske tapperi, er det vigtigt, at etiketten lynhurtigt klæber på både kolde og fugtige flasker, og at den sidder absolut fast.

Nye etikettrends
Daniel Barslund kom i kontakt med Scanket, et innovativt og alsidigt etikettrykkeri i Birkerød. Scanket, som beskæftiger 30 ansatte, er et allerede velkendt trykkeri med et stærkt omdømme takket være investeringer i en ultramoderne maskinpark, som omhandler to ottefarver MPS UV flexo-pressere og to syvfarvede HP indigo WS6800 digital pressere.
Scankets to ejere, Martin Fundal og Poul Vium, er begge kendt for at følge med den tekniske udvikling – også inden for selvklæbende materialer.
-I Svaneke Bryghus’ tilfælde var den absolut største udfordring det selvklæbende materiale. På trods af et tørreanlæg hos Svaneke Bryghus er flaskerne ikke alene fugtige – men våde. Påsætningen af den store etiket både for og bag samt etiketten på flaskehalsen – uden at den slipper, er en kunst i sig selv. Et meget højt ”tack” er ekstremt vigtigt for, at etiketten klæber omgående og netop giver det ønskede udseende af flasken, forklarer Poul Vium.

Ny, selvklæbende teknologi
Flere forsøg med etiketpapir med struktur viste sig ikke at være overbevisende.
-Flere etiketter faldt af eller klæbede sammen. Da vi hørte, at Herma havde udviklet en ny selvklæbende teknologi, og en ny serie af et eksklusivt etiketpapir, kunne dette måske være svaret på de udfordringer, vi stod overfor, siger Poul Vium videre.
For cirka tre år siden blev Scanket det første danske etikettrykkeri, der anvendte etiketpapir med struktur sammen med den nye multi-layer adhesive technolgy.
-Poul Vium så omgående mulighederne i det nye program af etiketpapirkvaliteter fra Herma, udtaler Jann-Ole Hegedahl fra PaperMind, der er Hermas agentur i Danmark.
HERMAexquisite, det nye selvklæbende program, er fra begyndelsen udviklet til at dække markedet for vinetiketter. Multi-layer-teknologi er en teknik, hvor papiret pålægges to forskellige klæbelag samtidig, hvilket giver en fremragende klæbefunktion under kolde og fugtige betingelser.
Klæberen 62W klarer disse betingelser til perfektion. Selv efter længere tid i en vinkøler er klæbeevnen stadig intakt. HERMAexquisite opfylder til fulde alle tekniske krav, når programmet anvendes til etiketter til ølflasker.
-Hermas multi-layer-teknologi betyder, at tryk og die cut-processen forløber problemløst. 62W er en dispersionsklæber med fremragende egenskaber, siger Søren Jørgensen, produktionschef hos Scanket. Blødning fra klæberen ser vi aldrig, når vi anvender Hermas multi-layer adhesive.

Et eksklusivt udseende
For både Scanket og Svaneke Bryghus var det meget vigtigt, at Hermas exquisite-etiketprogram omhandlede en bred serie af højkvalitetsetiketmateriale. Programmet omhandler en serie af vådstærke papirkvaliteter med struktur i overfladen, men ud over dette omhandler programmet også almindeligt coated etiketpapir, aluminiumetiketpapir og diverse filmmaterialer.
Dette giver en række muligheder inden for flere designidéer.
Svaneke Bryghus besluttede sig for HERMAmartelé white (320), som er et hvidt, ubestrøget og vådstærkt etiketpapir, med hammerstruktur i overfladen. Kvaliteten føles meget som et håndgjort papirprodukt.
-Kvaliteten har et fremragende udseende og overfladestruktur. Når man mærker på papiret, føles det godt, og kvaliteten opfylder nøjagtig det, vi søgte, bekræfter bryggeriets direktør, Daniel Barslund.
-Trykningen hos Scanket fremhæver disse egenskaber på bedste vis. Vi har opnået netop det eksklusive look, som også appellerer til eksportmarkederne, og som understøtter helhedsoplevelsen af vores øl.
Svaneke Bryghus eksporter i dag til Norge, Sverige og Finland og har desuden forespørgsler fra UK, Frankrig, Italien og Kina.
-Vi ønsker at udvide vores eksport yderligere. Dette har betydet omfattende investeringer i en ultramoderne bryggeriteknologi, siger Barslund afslutningsvis.
Etiketterne vil viderebringe bryggeriets unikke budskab til glæde for et øget salg i Danmark og i resten af verden.

Skrevet i: Mærkning

Seneste nyt fra redaktionen

Innovative borgere bliver overset – kun 15 procent af dem ser sig som ”Løvens Hule”-typen

BranchenytTop20. 06. 2025

Det er kun knap 15 procent af iværksættere i Danmark, som ser sig selv i ”Løvens Hule”-typen. Faktisk svarer næsten 1/3 at de slet ikke identificerer sig som iværksætter. Spørger man Mads Vacszy Kragh, direktør i Erhvervshus Sjælland og forfatter til bogen ”Iværksættertyper”, så skaber

95 lande sammen i en fælles erklæring med krav om ambitiøs global plast-aftale

AktueltMaterialerMiljø17. 06. 2025

95 lande er gået sammen bag en erklæring, som de kaldet “Nice Wake Up Call”. Nice henfører ikke til det engelske ord, men derimod til FN’s kommende havkonference i den franske by Nice. Den finder sted i august, og her skal verdens lande gå sammen om at forhandle den første, globale traktat om

Tre brancheforeninger går i clinch med 1spand.nu på Folkemødet om affaldssortering

MaterialerMiljø06. 06. 2025

De er langt fra enige om, hvilken vej vi skal gå, når det handler om affaldssortering. Folkebevægelsen 1spand.nu vil, som navnet mere end antyder, have én spand til det hele, mens fx Plastindustrien mener, at kildesortering, som de fleste allerede kender, er vejen frem. På det kommende Folkemøde

Første anlæg til genanvendelse af bleer på vej – skal udvinde plast og cellulose

AktueltMaterialerMiljø02. 06. 2025

I dag bliver brugte bleer smidt ud som restaffald, men et nyt anlæg i Hvidovre bliver det første i Danmark, hvor materialerne fra bleerne bliver genanvendt. Det er miljøvirksomheden Verdis, som skal drive anlægget og det er Københavns og Frederiksbergs Kommuner, der står bag

Krones fejrer en speciel milepæl – Sleevematic nummer 1.000 er på vej

AktueltBranchenyt27. 05. 2025

For cirka 20 år siden lancerede virksomheden Krones deres første sleeve-applikator til porteføljen. Det fik navnet Sleevematic, og siden har man leveret 999 af dem. Nummer 1.000 er på vej. Den er ved at blive bygget på fabrikken i sydtyske Neutraubling, og skal videre til den italienske

Panten fra Royal Run i København går til særligt løbehold for børn og unge

AktueltBranchenyt26. 05. 2025

Når de 45.000 deltagere ved årets Royal Run krydser målstregen, bliver de mødt af en velfortjent forfriskning, når der udleveres vand fra Kildevæld. Men vandflasken har i år en ekstra værdi. Pantværdien bliver nemlig omsat til støtte for et løbehold for børn og unge med særlige behov og fysiske

Genanvendelse af plasten fra stikkontakter løb med dette års plastpris

AktueltMaterialerMiljø16. 05. 2025

Gamle udtjente stikkontakter blev omdrejningspunktet for dette års plastpris. Projektet CirkEL, som Schneider Electric Danmark, Teknologisk Institut, Ragn-Sells Danmark, Trebo og ELDAN Recycling står bag, vandt for deres metode til at genanvende gamle stikkontakter Traditionelt har

Plastindustrien går i rette med tanken bag ny kampagnen om bare én spand til sortering

AktueltMaterialerMiljø12. 05. 2025

Foreningen 1spand.nu er ude med en ny kampagnen #DelDitRod, som går ud på, at borgere via billeder på sociale medier skal vise, hvor bøvlet den nuværende kildesortering er, og hvor meget rod den kaster af sig. Formålet med kampagnen er at sætte fokus på den kompleksitet, mange oplever i

Patenteret ultralydsteknologi forbedrer tørringsprocesserne i emballageindustrien

AktueltMaterialer02. 05. 2025

Eksperterne i plast og emballage på Teknologisk Institut er ved at indhente patent på en ny teknologi, der kan accelerere tørringsprocessen for beholdere med snævre åbninger. Teknologien kan anvendes på en række materialer, bl.a. papirfiber, glas, plast og aluminium, og den lever op til de stigende

Formand for Plastindustrien giver faklen videre efter 12 år på posten

AktueltBranchenyt24. 04. 2025

Efter 12 år som formand for Plastindustrien, føler Søren Ulstrup, adm. direktør i SP Group, at det er tid til, at der kommer nye kræfter til.  - Man skal give faklen videre, mens der er momentum – og lige nu er det et godt tidspunkt at give plads til nye kræfter. Jeg er stolt af at have

Tilmeld Nyhedsbrev

Tilmeld dig til dit online branchemagasin/avis





Få fuld adgang til indlægning af egne pressemeddelelser...
Læs mere her

/Nyheder

  • HM Systems A/S

    Brugervenlige mærkningsløsning til emballage: Design. Print. Done.

  • Northern Grafics ApS

    Bedste Tip til Hvordan Man kan Neutralisere Statisk Elektricitet fra op til 1 Meters Afstand

  • Sealed Air

    Next-Level Cheese Packaging: Sealed Air’s CRYOVAC® AutoWrap Lite Delivers Efficiency and Sustainability

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Høj præcision i CNC-fræsning takket være vakuum

  • Northern Grafics ApS

    Undgå Statisk Elektricitet med Performax IQ Easy

  • Busch Vakuumteknik A/S

    Mød Busch på Spildevand Teknisk Forenings Årsmøde 2025

  • MC Emballage A/S

    Sådan bruger du pejlestang og strapbånd

  • MC Emballage A/S

    Hvad betyder de nye mærkningskrav til emballage for din virksomhed?

  • MC Emballage A/S

    Introduktion til EU’s nye emballage forordning 2025/40

  • MC Emballage A/S

    Udskift dine paller uden at pakke om

Vis alle nyheder fra vores FOKUSpartnere ›

Seneste Nyheder

  • Innovative borgere bliver overset – kun 15 procent af dem ser sig som ”Løvens Hule”-typen

    20.06.2025

  • 95 lande sammen i en fælles erklæring med krav om ambitiøs global plast-aftale

    17.06.2025

  • Tre brancheforeninger går i clinch med 1spand.nu på Folkemødet om affaldssortering

    06.06.2025

  • Første anlæg til genanvendelse af bleer på vej – skal udvinde plast og cellulose

    02.06.2025

  • Krones fejrer en speciel milepæl – Sleevematic nummer 1.000 er på vej

    27.05.2025

  • Panten fra Royal Run i København går til særligt løbehold for børn og unge

    26.05.2025

  • Genanvendelse af plasten fra stikkontakter løb med dette års plastpris

    16.05.2025

  • Plastindustrien går i rette med tanken bag ny kampagnen om bare én spand til sortering

    12.05.2025

  • Patenteret ultralydsteknologi forbedrer tørringsprocesserne i emballageindustrien

    02.05.2025

  • Formand for Plastindustrien giver faklen videre efter 12 år på posten

    24.04.2025

  • Musene skifter emballage-materiale over hele kloden – plast bliver udfaset til fordel for papir

    21.04.2025

  • Nu ryger plast-skruelåget på seks mio. kr. kartoner med yoghurt

    08.04.2025

  • Tidligere Cepos-direktør er med i bevægelse mod en enklere affaldshåndtering

    01.04.2025

  • To nye medarbejdere hos Pilz i Sønderborg

    01.04.2025

  • Vinterdæk er på vej som et krav – lovforslag lægger sig tæt op af vores nabolandes love

    28.03.2025

Alle nyheder ›

Læs trykte magasiner online:

InPak
Plast Panorama

Annoncering i trykte magasiner:

InPak
Plast Panorama

KONTAKT

TechMedia A/S
Naverland 35
DK - 2600 Glostrup
www.techmedia.dk
Telefon: +45 43 24 26 28
E-mail: info@techmedia.dk
Privatlivspolitik
Cookiepolitik