Miljøeksperten Mark Shayler har et klart budskab, når han skal holde foredrag på den kommende Scanpack-messe.
“Der er ingen dårlige materialer, kun dårlige systemer”. Og med det henviser han bl.a. til, at mange forbrugere har et stramt forhold til plast.
– Som forbrugere har vi en tendens til at dæmonisere specifikke materialer i stedet for at se, hvordan hele systemet er fejlbehæftet. Tag plastik for eksempel. Vi siger ofte, at det er forfærdeligt, nogle gange endda katastrofalt. Selvom jeg ikke synes, vi skal bruge mere plastik, er det et simpel materiale, der hverken er dårligt eller godt i sig selv. Problemet ligger i, hvordan vi bruger det, og de systemer, vi har på plads, forklarer Mark Shayler.
For i bund og grund handler det langt mere om, hvordan affaldssystemerne er bygget op, og hvor godt det er til at håndtere det – og hvor gode forbrugere er det at anvende det.
– Pepsi smider ikke plastikflasker i havet. Det gør vi! Selvom vi som forbrugere gerne vil gøre det rigtige eller i det mindste give indtryk af at gøre det, forklarer han.
Han tilføjer, at vi nemt kan fare vild blandt alle produktsymbolerne.
– Folk køber et bestemt par sko fra et bestemt mærke eller med et bestemt symbol og tror, de er økologiske bevidste. Alligevel er kulstofaftrykket for de sko omkring syv gange højere end det mindre trendy, men mere miljøvenlige valg, hvor producenten virkelig fokuserer på bæredygtighed.”
Mark Shayler påpeger, at vi ofte forsøger at vise, at vi er gode mennesker gennem de mærker, vi vælger. Men i stedet for virkelig at forstå, hvad der er bedst for miljøet, vælger vi ofte et eller to simple symboler.
Shayler mener, at design er et af de mest kraftfulde miljøværktøjer, der kan ændre alt. At integrere bæredygtighed lige fra designstadiet, snarere end senere under markedsføringen, kan gøre en stor forskel. Det rigtige design, eller rettere smart design, kan reducere et produkts miljøbelastning med op til 80 procent. Hver euro investeret i design kan potentielt spare tusinde euro i fremtidige justeringer.
– Små ændringer kan føre til store miljømæssige fordele med minimal indsats fra den enkeltes side. Ved at integrere bæredygtighed i designprocessen, i stedet for kun at fokusere på tekniske CAD-løsninger, kan vi virkelig frigøre det fulde potentiale ved design. På denne måde kan vi løse mange af de problemer, vi konstant støder på, påpeger han.
Mark Shayler vil fortælle om design i emballageindustrien under Scanpack, som afholdes på den svenske messe senere på efteråret. Han vil holde to inspirerende foredrag: Et om emballagedesign og et andet om, hvordan industrien kan bevæge sig fra at være en del af problemet til at være en del af løsningen.
Kilde Scanpack