I et helt nyt forsøg, som Arla netop har sat i gang, testes Danmarks første store el-lastbil over 18 ton, der leverer mælken på grøn strøm, da Arla har købt grønne oprindelsescertifikater fra vindmøller, som dækker hele el-lastbilens elforbrug.
Arla ejer omkring 200 lastbiler i Danmark, der deler mælk ud til godt 2.600 detailbutikker hver eneste dag. Derfor har Arla taget en række initiativer for at undersøge mulighederne for at køre grønt. Sidste år blev to biogaslastbiler også sat ind i distributionen som et forsøg, og det forsøg går godt. Der er foreløbig sparet 35 procentCO2 pr. lastbil i forhold til normale dieselbiler, og Arla undersøger muligheden for at udvide antallet af biogasbiler.
Forventningen er, at el-lastbilen kan køre mellem 130 – 200 kilometer på en opladning. Beregninger viser, at det vil spare omkring 67 procent CO2 i forhold til den biodiesel, som Arla ellers anvender. Køleanlægget er nyudviklet og bruger strømmen direkte fra batterierne, så afkølingen af mælken også sker ved hjælp af el. En normal mælkebil kører omkring 2,5 kilometer per liter diesel
I første omgang er det en enkelt el-lastbil fra producenten MAN, der skal hente mælken fra distributionscentre på Sjælland og køre den ud til københavnerne på grøn strøm.