
Ved brug af kunstig intelligens, sikkerhedskameraer og cloudteknologi, vil PostNord kunne udnytte deres lastbiler mere optimalt, og dermed i sidste ende skulle køre færre kilometer for at bringe det samme antal gods ud.
PostNord regner med, at man vil kunne reducere antal kørte kilometer med 5-10 procent. Og det er meget, når man dagligt laster 600 containere fordelt på 200 terminaler.
Idéen er meget enkelt fortalt, at man udnytter pladsen mere optimalt ende tidligere. Systemet er udarbejdet i samarbejde med IT-konsulenthuset TCS.
– Førhen var fyldningsgraden af vores lastbiler baseret på en manuel måling, og vores transportplanlæggere havde manglende tiltro til dataen. Derfor blev det hurtigt tydeligt, at vi manglede et automatisk system der kunne udregne kapaciteten med højere nøjagtighed, siger senior strateg for it hos Postnord, Christian Østergaard.
Løsningen på udfordringen blev en kombination af transportselskabets eksisterende sikkerhedskameraer og en innovativ AI-algoritme baseret på ”machine learning”. I et samspil, kan kameraerne ud fra en matematisk 3D-model vise i ”real-time”, hvor meget den enkelte lastbil kan lastes med og hvordan den skal lastes for at kapaciteten udnyttes mest muligt.
Ifølge Hilda Lilje, der er nordisk innovationschef hos TCS, er forventningen at Postnord kan reducere antal kørte kilometer betragteligt ved hjælp af systemet:
Hovedopgaven har hele tiden været at få gode nøgletal for belægningsprocenten, og besparelsen kommer primært fra reducerede køreafstande. KPI’en for fyldningsprocenten skal herefter indgå i og indarbejdes i planlægning, implementering og opfølgning. Det bliver et komplekst samspil mellem lastbilernes volumen og alle vores terminaler. Vi har indikationer på, at vi kan reducere antallet af kørte kilometer med 5-10 procent, når systemet er færdigudviklet. En reduktion i kilometertal på blot 1 procent ville betale for indførelsen af systemet på bare tre måneder, fortæller hun.
Systemet er cloudbaseret, hvilket gør det muligt for Postnords medarbejdere at følge lastningsprocessen både lokalt og langvejsfra. Udregningerne bliver vist grafisk og giver et overskueligt overblik over den optimale pakning af lastbilerne. For at Postnord overholder de gældende GDPR-regler, sikrer kameraerne at sløre personalets ansigter når de går ind foran kameraet.
Løsningen er allerede i brug på enkelte af selskabets terminaler i henholdsvis Danmark og Sverige.
Men selvom systemet viser kapacitets- og fyldningsgraden med 95% er der stadig et stykke vej til at løsningen bliver implementeret på alle terminaler, siger Christian Østergaard:
– Opsætningen af systemet på alle vores terminaler er relativt krævende. Det kræver involvering af sikkerhedspersonale, lokale transportplanlæggere og IT-implementeringspartnere før vi kan skalere det til hele Postnords operationelle område. Men når det er gjort, ser vi frem til at kunne følge hvilken betydning løsningen kommer til at betyde for vores KPI’er, og hvordan vi kan bruge systemet i vores mål om at blive endnu mere omkostningseffektive og bæredygtige.
Kilde: Postnord