
I 2015 gik Konica Minolta ind i markedet for digitale etikettrykmaskiner, Siden hen er det gået stærkt, og stort set samtidig med, at de solgte maskine nummer 1.000, kunne de præsentere en tilføjelse til deres AccurioLabel-serien, AccurioLabel 400, en firefarvepresse, der også tilbyder hvid toner.
AccurioLabel-serien var oprindeligt beregnet til små og mellemstore labelproducenter, men er begyndt at finde vej til stadigt større virksomheder. De er velegnede til små til mellemstore produktioner. Maskinen kommer på markedet til næste år.
Udviklingen er sket i tæt samarbejde med Dansk Grafisk Maskinfabrik, GM, som står for af- og tilbagespoling. Rullerne kan være op til 800 millimeter i diameter.
Hvad er nyt på 400’eren? Vi har, hvad vi kalder Intelligent Kvalitetskontrol med indbygget scanner og fotospektrometer, der sørger for automatisk kalibrering og farvestabilitet, tæthed og muliggør brugerdefinerede profiler, forklarer Carsten Bamberg, forretningsudviklingschef i Konica Minolta Business Solutions Europe.
Derudover er maskinen ganske alsidig. Den kan trykke på mange forskellige materialer, og har også en femte farve, hvid, med en god opacitet.
Navnet på maskinen, 400, henviser til hastigheden.
Vi kan gå op til lige under fyrre meter i minuttet, når vi kører CMYK og tyve meter, når vi tilføjer hvid, forklarer han.
Den har en opløsning på 1.200 dpi (svarende til 3.600 dpi) og håndterer banebredder på 250 eller 330 millimeter. Den er udstyret med tre betjeningspaneler og man kan også arbejde med et selvstændigt panel, for eksempel en iPad.
Den samlede produktionslængde pr. job kan sættes op til tre tusinde meter. Ifølge Carsten Bamberg er der blandt mange kunder et udtalt behov for at kunne producere mere om måneden. 400-modellen kan klare op til hundrede tusinde meter om måneden, men det anbefales at starte med cirka det halve. For at håndtere dette er pressen blevet udstyret med et ekstra tonermagasin.
Vi sigter mod mellemstore og store mængder med denne presse. Digitaliseringen vil fortsætte med at stige med tocifret vækst årligt, så mulighederne eksisterer virkelig. Vi vurderer, at der er over 3.000 mellemstore og store etiketproducenter og er sikre på, at mange af dem vil være interesserede i AccurioLabel 400.