Når markedet og efterspørgslen forandres, er det kritisk, at virksomheder hurtigt kan udvikle og tilpasse deres emballageløsninger. Det kræver en samarbejdspartner med dyb specialistviden og kendskab til branchen.
– Alle siger, at prisen er konkurrencedygtig, kvaliteten god og servicen høj. Men det er specialister med dybt kendskab til kundens forretning, der i sidste ende gør en forskel. De er med til at fremtidssikre kunderne til et marked, der er præget af høj forandringshastighed. Det er kritisk for vores kunder, at de er forberedt på paradigmeskift og ændringer i efterspørgslen, og at vi kan omsætte vores viden og branchekendskab til konkurrencemæssige fordele, siger Jacob Ejlskov Andersen, scandinavian sector director i Antalis.
Styrket position og konkurrencemæssige fordele
Som et eksempel er der lige nu stor efterspørgsel på forsendelsesemballage til fødevarer, og det kan tilskrives den voksende internethandel på dette område; en vækst, der er kommet hurtigt, og som har ændret det marked, fødevareproducenter og detailbranchen agerer på.
– Her skal vi hurtigt gå ind og tilbyde emballageløsninger, der på hygiejnisk og forsvarlig vis opbevarer og transporterer fødevarer fra pakning til levering, og som samtidig er med til at højne slutbrugeroplevelsen. Vores brede sortiment og dybe branchekendskab gør, at vi kan reagere hurtigt på nye behov. Det styrker vores kunders position på markedet, påpeger han.
Dybdegående viden og bredt sortiment
Antalis dyrker specialistkulturen og har specialister inden for både emballage, strækfilmsmaskiner og papir. Med mere end 20.000 varenumre har virksomheden en bredde, som gør det muligt at samle alle indkøb hos én leverandør.
Rådgivningen og sortimentet reducerer den tid, der bliver brugt på indkøbsarbejde, så kunderne i stedet kan koncentrere sig om andre områder af deres forretning. Det store sortiment gør også, at der hver dag leveres produkter og services til mange forskellige brancher.
Løsninger på tværs af landegrænser
Med lokal forankring i 43 lande kan Antalis også implementere løsninger på tværs af landegrænser. Dette sørger det internationale team for.
Prissætning, kontrakter og sortimenter koordineres på centralt plan, så kunderne får ensartede processer. Det hele klares af lokale konsulenter, der forstår sproget og forretningskulturen på det pågældende marked. En stor fordel for internationale virksomheder med afdelinger i flere lande.
Tilpasset og innovativ emballage
En tredjedel af lageret hos Antalis består af individuelle kundeløsninger. Udvikling, konstruktion og design af individuelle emballageløsninger foretages i tæt samarbejde mellem kunden og Antalis’ eget designcenter. Det giver kunderne større frihed i forhold til design, valg af materialer og producenter. Ud over designcentret i Danmark findes der yderligere tre konstruktions- og testcentre i Europa, som i høj grad benyttes af virksomhedens internationale kunder.
Ingen missing links i værdikæden
– Vores kunders produktivitet afhænger i høj grad af kvaliteten af vores leverancer. Vi tilfører leverancen vores udstrakte service og et gennemdigitaliseret forløb, som spiller sammen med kundens egne systemer. I mange tilfælde er Antalis mere end en distributør; vi er en betroet partner, som løser hele værdikæden fra udvikling til lagerstyring, siger Jacob Ejlskov Andersen.
Dette kommer blandt andet til udtryk i, at flere af virksomhedens kunder har outsourcet hele deres lagerstyring til Antalis, som varetager kundens disponering via forecasts og historik. Logistikken kan også tilpasses kundernes behov, og derfor tilbydes der også natlevering, lagerhotel og tredjepartslogistik.
– Vi har den holdning, at vi ikke bare leverer det, du beder os om. Vi vil gerne være sikre på, at vi leverer det, du har brug for. Hos os kan man forvente kvalificeret rådgivning – og det er først og fremmest mennesker, der tænker på dig og din forretning, som gør det værd at handle med os, påpeger Jacob Ejlskov.
Om Antalis
• Antalis er Europas største distributør af emballage og verdens største distributør af papir.
• Virksomheden er en del af den franske koncern Sequana med 5.600 medarbejdere i 43 lande.
• I Danmark har Antalis afdelinger i Valby, Holstebro, Vejle og Hørning.